Ketjusarjan vaihto

Voimansiirtoketju, hammaspyörä ja ketjupyörä ovat kuluvia osia. Vaikka nykyaikaisilla O-, X- tai Z-rengasketjusarjoilla saavutetaankin huomattava ajokilometrimäärä, jossain vaiheessa tarvitaan uusi ketjusarja.

HOW TO: Moottoripyörän ketjusarjan vaihtaminen
Louis How To Videot
HOW TO: Moottoripyörän ketjun erottaminen ja niittaaminen
HOW TO: Moottoripyörän ketjun voitelu/rasvaaminen
HOW TO: Moottoripyörän ketjun kiristäminen
HOW TO: Scottoiler-ketjunvoitelujärjestelmän asentaminen moottoripyörään

Moottoripyörän ketjusarjan vaihtaminen

Nykyaikaisilla O-, X- ja Z-rengasketjusarjoilla saavutetaan huomattavia kilometrituloksia, mikä johtuu muun muassa jatkuvasti kehittyvistä tuotantotekniikoista, mutta ketju-voimansiirron osat kuluvat jatkuvasti.

Hammaspyörän ja ketjupyörän "vinohampaat" ja yhä lyhyemmät jälkikiristysvälit: Uusi ketjusarja ovat tulossa! Sarja on kuitenkin yleensä "kypsä" aikaisemmin: Jos ketjupyörän ketjunlenkit voivat jo nousta muutaman millimetrin, vaikka ketju on kiristetty oikein, tai jos ketju on hyvin epätasaisesti venytetty, osa kuuluu romumetalliin. Fiksu vaihtaa aina koko ketjusarjan, koska hän tietää, että uusi ketju mukautuu liian nopeasti ketjupyörän ja hammaspyörän kulumisasteeseen. O-, X- ja Z-rengasketjuissa on pysyvä rasvatäyte, joka varmistaa ketjun sisällä olevien ketjun nastojen voitelun.

Voimansiirtoketju on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Jos ketju on varustettu niittilukolla, varmista, että se niitataan huolellisesti ja ammattitaitoisesti sopivalla ketjutyökalulla.

Huomio: Jos sinulla ei ole kokemusta ammattimaisesta ketjun niittauksesta, on tärkeää, että jätät tämän työn erikoisliikkeelle! Suosittelemme klipsilukkoja vain enintään 125 ccm:n ajoneuvoihin. Erityisesti Enuma-ketjuihin on saatavana myös ruuvilukkoja, jotka on asennettava tarkalleen oheisten ohjeiden mukaisesti.


Ketjusarjan vaihtaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Irrota hammaspyörä

Vaihe 1: Irrota hammaspyörä

01 - Irrota hammaspyörä

Ketjun ketjupyörään pääsemiseksi voi olla tarpeen irrottaa jalkatuki, vaihdevipu (muista asento!) ja suojus. Kun nostat kantta, kiinnitä huomiota mahdolliseen olemassa olevaan kytkimen toimintaan - jos mahdollista, älä irrota sitä. Varmista ajoneuvo kytkemällä ensimmäinen vaihde ja lukitsemalla jalkajarru (pyydä avustajaa astumaan sen päälle), jotta voit irrottaa hammaspyörän. Hammaspyörä voidaan kiinnittää eri tavoin (keskimutteri ja lukkoaluslevy, keskipultti ja lukkoaluslevy, tukilevy kahdella pienemmällä pultilla). Irrota tarvittaessa ensin lukituslaite (esim. taivuta lukituslevy auki), ennen kuin löysäät hammaspyörän kiinnitysruuvia tai -mutteria sopivalla hylsyavaimella ja tarvittaessa sopivalla voimalla.


Vaihe 2: Takapyörän purkaminen

Vaihe 2: Takapyörän purkaminen

02 - Takapyörän purkaminen

Irrota nyt takapyörä. Jos et voi käyttää pääseisontatukea, muista, että keinuhaarukkaan kiinnitetty nostin ei sovellu keinuhaarukan irrottamiseen. Poista ketjusuoja ja mahdollinen takapyörän suojus. Löysää akselin mutteri ja työnnä akseli ulos muovivasaralla. Tarvittaessa voit käyttää apuna pylvästä. Pidä pyörästä tiukasti kiinni ja anna sen liukua varovasti maahan, työnnä sitä eteenpäin ja irrota se ketjusta.

Huomaa: Muista väliholkkien asennusasento!


Vaihe 3: Vaihda ketjupyörä

Vaihe 3: Vaihda ketjupyörä

03 - Vaihda ketjupyörä

Irrota ketjupyörä takapyörän ketjupyörän kannattimesta. Taivuta tässäkin tapauksessa mahdolliset lukituslevyt auki etukäteen. Lukituslevyt tai itselukittuvat mutterit on vaihdettava. Puhdista kannatin ja asenna uusi ketjupyörä. Kiristä ruuvit ristikkäin, jos mahdollista momenttiavaimella valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa. Laipoita lukituslevyt varovasti uudelleen. Tarkista nyt pyörä uudelleen: Tekevätkö kaikki laakerit ja tiivisterenkaat hyvän vaikutelman? Onko käynnistysvaimennin ketjupyörän kannattimen takana edelleen tiukasti kiinni? Vaihda vauriuoituneet osat


Vaihe 4, kuva 1: Taivutusvipu ja ...

Vaihe 4, kuva 1: Taivutusvipu ja ...

04 - Irrota keinuhaarukka

Jos halutaan asentaa loputon ketju, keinuhaarukka on irrotettava. Jos käytetään ketjulukkoa, tätä ei tarvita, vaan jatketaan vaiheesta 07. Keinuhaarukan irrotus toimii seuraavasti: Irrota ensin jarruletku keinuhaarukasta, mutta älä ruuvaa sitä irti jarrusatulasta tai avaa jarrujärjestelmää millään muulla tavalla! Sinun tarvitsee vain irrottaa jarrujen kiinnitystanko keinuhaarukasta ja asettaa purettu jarruyksikkö kankaaseen käärittynä pyörän alle. Keinuhaarukka on nyt yhteydessä moottoripyörään vain jousituksen ja akselin kohdalla. Jos kyseessä on duo-joustintuet, irrota niiden alemmat kiinnikkeet keinuhaarukasta. Keskitukivarren kellokahvoja voi olla tarpeen löysätä.

Vaihe 4, kuva 2:... Irrota keinuhaarukka

Vaihe 4, kuva 2:... Irrota keinuhaarukka

Tutki rauhassa, miten jousitus toimii, ja päätä sitten, mitkä pultit sinun on löysättävä. Merkitse muistiin purettujen osien sijainti! Löysää lopuksi keinuhaarukan akselin mutteri ja aja akseli varovasti ulos. Se on yleensä hyvin rasvattu, älä anna sen pudota likaan.


Vaihe 5: Vaihda ketjupyörä

Vaihe 5: Vaihda ketjupyörä

05 - Vaihda hammasrattaat

Hammaspyörä voidaan nyt vaihtaa. Merkitse muistiin sen asennusasento - usein on paksumpi ja litteämpi kylki. Vain oikea asennus takaa ketjun oikean kohdistuksen; väärin kohdistettu ketju voi katketa! Huomaa: Kun ympäröivä alue on puhdistettu, uusi hammaspyörä ja ketju voidaan asentaa oikeaan asentoon. Asenna tarvittaessa uusi lukituslevy ja mutteri/pultti. Kiristäminen momenttiavaimella tapahtuu myöhemmin.


Vaihe 6: Puhdista, rasvaa ja kokoa

Vaihe 6: Puhdista, rasvaa ja kokoa

06 - Puhdista, rasvaa ja kokoa

Puhdista kaikki keinuhaarukan osat ja laakerit perusteellisesti sopivilla hoitotuotteilla. Rasvaa kaikki liikkuvat osat (holkit, pultit). Jos keinuhaarukkasi on suojattu ketjun hankautumiselta liukusäätimellä, vaihda se, jos se on jo ohentunut melko paljon. Jos keinuhaarukka on irrotettu, keinuhaarukan laakerit on voideltava uudelleen. Noudata valmistajan voiteluohjeita. 

Jos mahdollista, käytä jälleen apulaista keinuhaarukan kiinnittämiseen: Kun sinä asetat keinuhaarukan runkoon, avustaja asettaa akselin paikalleen. Seuraavaksi asennetaan iskunvaimentimet ja tarvittaessa iskunvaimentimien nivelet valmistajan ilmoittamien vääntömomenttien mukaisesti, asetetaan pyörä paikalleen ja varmistetaan, että jarru, jarruankkuri ja välilevyt on asennettu oikein.


07 - Ketju ketjulukolla

Jos ketju on varustettu ketjulukolla, noudata tarkasti oheisia asennusohjeita tai ketjutyökalun käyttöohjeita.


Vaihe 8, kuva 1: Välys ketjun läpikulussa

Vaihe 8, kuva 1: Välys ketjun läpikulussa

08 - Ketjun kireyden säätäminen

Nyt se on melkein valmis: Säädä ketjupeliä/ketjun löysyyttä seuraavasti: pyöritä takapyörää käsin ja määritä tiukin kohta - tämä on tärkeää, sillä liian kireä ketju pilaa vaihteiston lähtölaakerin, ja se tulee todella kalliiksi. Vähän alle 2 sormenleveyttä välystä alemman ketjun keskellä on vakiona, kun ajoneuvo seisoo kuormitettuna maassa. On parasta istua pyörän päällä ja pyytää toista henkilöä tarkistamaan sen. Välys säädetään säätömekanismilla, kun akseli vapautetaan ja pyörä nostetaan ylös. On tärkeää säätää tasaisesti keinuhaarukoita molemmin puolin, jotta pyörän suuntaus säilyy. Jos olet epävarma, käytä ketjun kohdistustesteriä, pitkää, suoraa tankoa tai lankaa. Muistathan, että liian kireät, kuluneet tai huonosti huolletut ketjut voivat varmasti katketa - seurauksena on yleensä moottorin kotelon murskautuminen, ellei jopa putoaminen ja enemmänkin! Chain Monkey voi olla avuksi ketjun kiristämisessä.

Vaihe 8, kuva 2: Ketjun kireyden säätäminen

Vaihe 8, kuva 2: Ketjun kireyden säätäminen

Kiristä lopuksi keinuhaarukka ja pyörän akseli sekä hammaspyörä valmistajan ohjeiden mukaisesti momenttiavaimella. Kiinnitä taka-akselin mutteri tarvittaessa uudella jakotapilla. Tarkista kaikki kiinnitykset uudelleen, kun kansi, vaihdevipu, ketjusuoja jne. on asennettu. Ketjun oikea kireys on tarkistettava uudelleen noin 300 km:n jälkeen - uudet ketjut venyvät aluksi. 

Äläkä unohda voitelua! Matka- ja usein ajavat pyöräilijät voivat pidentää ketjupakettinsa käyttöikää automaattisella ketjuvoitelulaitteella ja säästää samalla paljon työtä (ks. mekaanikon vinkki Ketjun voitelujärjestelmä ja Ketjun hoito).


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar