Moottoripyörän ketjun hoito

Vain hyvin huollettu moottoripyöräketju on hyvä ketju. Se kestää pidempään, välittää enemmän moottorin tehoa ja on omistajalleen kunniaksi.

HOW TO: Puhdista moottoripyörän ketju
Louis How To Videot
HOW TO: Moottoripyörän ketjusarjan vaihtaminen
HOW TO: Moottoripyörän ketjun kiristäminen
HOW TO: Moottoripyörän ketjun voitelu/rasvaaminen
HOW TO: Scottoiler-ketjunvoitelujärjestelmän asentaminen moottoripyörään
HOW TO: Moottoripyörän ketjun erottaminen ja niittaaminen

Moottoripyörän ketjunhoito

Voimansiirtoketjun ylläpitoa pidetään harrastuksemme melko ärsyttävänä sivuvaikutuksena. Silti ketju todella ansaitsee rakastavan huolenpitomme. Se joutuu joka päivä selviytymään moottorin valtavista vääntövoimista, altistuu jatkuvasti kosteudelle ja lialle ja kirjaimellisesti kuluttaa itseään. Lisäksi ketjukäyttö on edelleen yksinkertaisin moottoripyörän ajotapa, se on kevyempi ja tehokkaampi voimansiirrossa kuin kardaani, vähemmän herkkä kuin hammashihna ja siksi teknisesti edelleen ajan tasalla. Sen pitäisi olla tietyn huoltomäärän arvoinen. Hyvin huollettuna se voi kestää kaksi kertaa kauemmin kuin laiminlyöty laite, ja se myös antaa enemmän moottorin tehoa takapyörälle.

Ammattimainen ketjunhoito

Varmista, että ajoneuvon ketju on vapaasti käytettävissä ja että takapyörä voi pyöriä vapaasti. Jos omistat moottoripyörän, jossa on pääseisontatuki, sinulla on tässä selkeä etu. Kaikille muille suosittelemme mekaanikon vinkkiä Nostimet perustiedot . Lian keräämiseksi on suositeltavaa asettaa ajoneuvon alle monikäyttöinen amme tai tarvittaessa keräysmatto tai suuri pala kiinteää pahvia. Paras tapa suojata kädet ketjun huollon aikana on käyttää työkäsineitä.


Ammattimainen ketjunhoito - näin se toimii

Vaihe 1, kuva 1: Merkitse vaihdeakselin asento

Vaihe 1, kuva 1: Merkitse vaihdeakselin asento

01 - Puhdistus

Ennen kuin ryhdyt käsittelemään ketjua, on järkevää vilkaista ajoittain hammaspyörän suojuksen taakse. Likaa, hiekkaa ja vanhaa ketjurasvaa kerääntyy sinne muodostaen rasvaisia mustia rasvamöhkäleitä. Jos näitä ei poisteta, puhdas ketju kulkee kertyneen lian läpi aina uudelleen ja likaantuu jälleen nopeasti.

Tämä työ on suoritettava viimeistään 5 000 kilometrin välein riippuen ketjun likaisuudesta.

Vaihe 1, kuva 2: Poista rasvakappaleet hammaspyörän suojuksesta

Vaihe 1, kuva 2: Poista rasvakappaleet hammaspyörän suojuksesta

Hammaspyörän suojus on yleensä kiinnitetty useilla ruuveilla. Joissakin moottoripyörissä vaihdetanko kulkee kannen läpi, joten vaihdevipu on ensin irrotettava. Ennen vivun irrottamista merkitse sen sijainti akselille, jotta tavanomainen ergonomia voidaan palauttaa, kun vipu asennetaan myöhemmin. Tämä voidaan tehdä värillisellä lyijykynällä tai rei’ityspisteellä.

Kotelon rasvamöhkäleet ovat erittäin rasvaisia. Ne voidaan irrottaa karkeasti ruuvimeisselillä ja jäännökset puhdistusliinalla ketju- tai jarrupuhdistusaineella.

Vaihe 1, kuva 3: Puhdistus Kettenmaxilla

Vaihe 1, kuva 3: Puhdistus Kettenmaxilla

Sen jälkeen voit huolehtia ketjusta. Suihkuta niihin ketjunpuhdistusainetta ja harjaa ne puhtaiksi erityisellä ketjuharjalla. Älä käytä teräsharjaa, sillä muuten ketjun lenkkien väliset O-renkaat vaurioituvat. Ammattimaisempi lähestymistapa on käyttää Kettenmaxia, jossa puhdistusneste kerätään astiaan. Suihkutat ja käännät takapyörää, Kettenmax tekee puhdistustyön. Moottoripyörän keinuhaarukan alueella on kuitenkin oltava riittävästi tilaa tälle työkalulle, joten sitä ei voi käyttää kaikissa malleissa.

Puhdistuksen jälkeen ketju on pyyhittävä kuivaksi liinalla, nyt se on valmis voitelua varten.


Vaihe 2, kuva 1: Uusi ja kulunut hammaspyörä

Vaihe 2, kuva 1: Uusi ja kulunut hammaspyörä

02 - Hammaspyörien silmämääräinen tarkastus

Jos kaikki on puhdasta, voit myös arvioida hammaspyörän kunnon ennen sen kannen (ja mahdollisesti vaihdevivun) asentamista takaisin paikalleen. Hampaat eivät saa olla liian terävät, sillä se on merkki kulumisrajasta.

Takaketjupyörään tarttuu myös rasvanpalasia, jotka on helppo poistaa liinalla ja puhdistusaineella. Ketjupyörässä ei myöskään saa olla teräviä hampaita. Tarkista, että kaikki O-renkaat ovat vielä paikallaan; jos yhtään puuttuu, ketju on vaihdettava. Jos ketjun voi nostaa takana yli 3 mm:n päähän ketjupyörästä, se on kulunut. 

Vaihe 2, kuva 2: Jos ketjua voidaan nostaa liian pitkälle, se on kulunut

Vaihe 2, kuva 2: Jos ketjua voidaan nostaa liian pitkälle, se on kulunut

Myös epätasaisesti pidentynyt ketju on vaihdettava. Jos käännät pyörää ja työnnät ketjua alemman ketjusäikeen keskellä (tai vedät siitä), kireyden pitäisi olla vakio kaikkialla. Jos löysyyden poikkeama on yli 2 cm, ketju on kulunut. Ketjunlenkit, jotka ovat jäykkiä tai kireitä ja joita ei saa enää liikkeelle ketjunpuhdistusaineella ja ketjurasvalla, ovat myös merkki siitä, että ketju on vaihdettava. Yleensä on järkevää vaihtaa ketjusarja kokonaisuudessaan, sillä uusi ketju ei kestä kauan vanhoilla hammaspyörillä.


Vaihe 3, kuva 1: Älä läikytä - mikään ei mene pieleen "Sauber Seppin" kanssa

Vaihe 3, kuva 1: Älä läikytä - mikään ei mene pieleen "Sauber Seppin" kanssa

03 - Voitelu

Ketjua voideltaessa on tärkeää työskennellä tarkasti, jotta ketjurasva ei turhaan likaa maata, keinuhaarukoita tai jopa renkaita. Kun suihkutat, kiinnitä erityistä huomiota suihkeen suuntaan ja voimakkuuteen. On parasta käyttää suihkepullon lisäosaa, kuten Sauber Sepp S100:n "Sauber Sepp", jotta ympäröivä alue pysyy vapaana ketjurasvasta ilman vaivannäköä. „Sauber Sepp“ asetetaan suihkepulloon, suutin kohdistetaan kilpeen, joka asetetaan ketjun taakse lähelle ketjupyörää, ja ketjusuihketta ruiskutetaan sitten ohuesti ketjulle, kunnes ketju on rasvattu ympäriinsä.

Ketjusuihketta käytettäessä käyttäjä voi valita rasvapohjaisten tuotteiden ja PTFE-pohjaisten tuotteiden („kuivat ketjusuihkeet“) välillä. Molemmilla tuotteilla on sekä etuja että haittoja: 

Rasvaiset suihkeet

Rasvaa sisältävillä suihkeilla on hyvät voiteluominaisuudet, ne kestävät pitkään, suojaavat korroosiolta, vaimentavat ketjun vierintämelua ja ovat hyvin näkyviä. Tämä tarkoittaa, että ketjun voitelutila voidaan aina arvioida yhdellä silmäyksellä. Valitettavasti rasvaiset suihkeet kuitenkin likaavat myös vanteen ja keinuhaarukat, ja jäämiä kertyy hammaspyörän suojuksen taakse ja ketjusuojaan. Myös lika ja hiekka tarttuvat helposti rasvaan ja edistävät siten kulumista. Rasvaa tulisi käyttää 800-1 000 km välein. Matkasuihkepurkki on ihanteellinen matkustamiseen, sillä se voidaan täyttää uudelleen ja sen kompaktin koon ansiosta se on helppo säilyttää moottoripyörässä.

Kuivat ketjusuihkeet

"Kuivat" ketjusuihkeet leviävät vähemmän ja edistävät näin ollen ajoneuvon puhtautta. Värilliset ketjut pysyvät värikkäinä, vanteet eivät likaannu niin helposti eikä hammaspyörän suojuksen taakse muodostu rasvakertymiä. Hiekka ja lika eivät myöskään pääse tarttumaan ketjuun. Toisaalta suihke huuhtoutuu sateella nopeammin pois, ja sumutusväli on lyhyempi. Suihketta on lisättävä uudelleen viimeistään 500 kilometrin välein ja välittömästi sateella ajamisen jälkeen. Korroosiosuoja on heikompi kuin rasvalla, ja ketjun vierintämelu on jonkin verran kovempi. Kuivaketjusuihkeeseen siirtymisen edellytyksenä on aina täysin rasvanpoistettu ja puhdistettu ketju.

Vaihe 3, kuva 2: Ketjunvoitelujärjestelmä huolehtii säännöllisestä uudelleenvoitelusta

Vaihe 3, kuva 2: Ketjunvoitelujärjestelmä huolehtii säännöllisestä uudelleenvoitelusta

Voitelujärjestelmän käyttö

Scottoilerin tai Cobrran kaltaisen voitelujärjestelmän käyttö on käytännöllisempää kuin ketjun säännöllinen uudelleenvoitelu suihkeilla. Nämä voitelevat ketjun automaattisesti erikoisöljyllä. Öljy syötetään öljysäiliöstä suoraan ketjuun syöttöletkun kautta hienojakoisesti. Öljy jakautuu tasaisesti matkan aikana. Toisin kuin ketjusuihke, tämä öljy ei kovetu eikä jätä rasvajäämiä. Jos öljylaite on asetettu oikein, vanteet tuskin likaantuvat ja ne on helppo puhdistaa. Voit lukea lisää aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Puhdistus.


Vaihe 4, kuva 1: Tarkista ketjun kireys ketjun alemmasta säikeestä

Vaihe 4, kuva 1: Tarkista ketjun kireys ketjun alemmasta säikeestä

04 - Tarkista ketjunkireys

Kulumisen minimoimiseksi ketjua on puhdistettava ja voideltava säännöllisesti, ja lisäksi oikea ketjunkireys on ratkaisevan tärkeää. Yksityiskohtaiset tiedot löytyvät ajoneuvon alkuperäisistä käyttöohjeista. Jos näin ei enää ole, voit toimia seuraavasti:

a) Määritä ensin ketjun tiukin kohta kääntämällä takapyörää käsin. Näin vältetään liian kireän ketjun vaara.

b) Moottoripyörä kuormataan siten, että molemmat pyörät ovat maassa samalla tavalla kuin ajettaessa: Jos suunnittelet lomamatkaa tai ajat säännöllisesti kuorman kanssa, ajoneuvoon on kuormattava kuljettajan lisäksi matkustaja ja mahdollisesti matkatavaroita, jotta olosuhteet olisivat realistiset.

c) Näin kuormattuna ketjussa on oltava vielä 2 - 3 cm löysää ketjun alemman säikeen keskellä. Tämä testi on parasta suorittaa kahden henkilön voimin.

d

) Jos notkeus poikkeaa, ketjun kireyttä on korjattava

.
Vaihe 4, kuva 2: Löysää akselin mutterin lisäksi myös momenttitukea

Vaihe 4, kuva 2: Löysää akselin mutterin lisäksi myös momenttitukea

Jännitä ketju

Taka-akselin mutteri on löysättävä ketjun kiristämiseksi. Rumpujarrujen ja joidenkin takalevyjarrujen kohdalla myös momenttituki on löysättävä.

Takapyörä voidaan vetää taaksepäin ja ketju kiristää ruuvaamalla ketjun kiristimen pultit tai mutterit sisään. Jos löysäät pultteja, pyörää voidaan työntää eteenpäin ja ketju löystyy. 

Kiristimen pultteja on kierrettävä sama määrä kierroksia keinuhaarukan molemmilla puolilla, mieluiten ¼ kierroksen välein, jotta ketju kulkee suorassa (linjassa). Varmista, että keinuhaarukan merkinnät ovat samassa linjassa molemmilla puolilla.

Vaihe 4, kuva 3: Oikea kierre - jännitä aina tasaisesti molemmin puolin

Vaihe 4, kuva 3: Oikea kierre - jännitä aina tasaisesti molemmin puolin

Ketjunkiristimen säätäminen 

Kun ketjunkiristin on säädetty, akselin mutteri kiristetään määritettyyn momenttiin ja ketjun löysyys tarkistetaan uudelleen. Jos jännitys on muuttunut akselia kiristettäessä, älä menetä kärsivällisyyttä. Joskus täsmällisen kireyden saavuttaminen vie jonkin verran aikaa.

Chain Monkey helpottaa ketjun kiristyksessä. Näin ketju voidaan kiristää nopeasti ja helposti. Voit lukea lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkistä Ketjusarjat.

Vaihe 4, kuva 4: Chain Monkey helpottaa ketjun kiristämistä

Vaihe 4, kuva 4: Chain Monkey helpottaa ketjun kiristämistä


Bonusvinkkejä todellisille rassaajille

Suojaa haarukat

Suojaa haarukat! Monissa nousuputkissa on ongelma: Lika. Jos pöly, hiekka, lika, hyönteiset jne. peittävät nousuputket jonkinlaisella kalvolla, silloin tapahtuu nopeammin kuin ehdit kytkeä päälle, että tämä roska vaikuttaa kuin hiekkapaperi haarukan tiivisterenkaisiin ja tuhoaa ne. Mikä auttaa? Olemme oppineet sen enduropyöriltä: Kumi-paljesuojaimet. Ne auttavat ja suojelevat haarukoita.

Ruuvikokoonpanon kikka

Ruuvikokoonpanon temppu - ei pahvista! Monta erilaista ruuvia, aluslevyä, rengasta, sulkusormusta, jakotappia ja jousia on asennettu komponenttiin? Hanki sitten pahvia. Paina vain kaikki osat pahviin niiden sijainnin mukaan irrottamisen jälkeen. Silloin et hukkaa mitään ja kaikki on paikoillaan, kun kokoat sen uudelleen. 

Pakoputken säilytys kauden lopussa

Säilytä pakoputki kauden lopussa! Jos haluat "naftaliiniin" ajoneuvosi kauden päätteeksi, sinun kannattaa myös miettiä pakoputken säilyttämistä sisätiloissa. Loppujen lopuksi pakoputkien - jopa ruostumattomasta teräksestä valmistettujen pakoputkien - sisuskalut on usein valmistettu metallilevystä, joka on altis ruostumiselle. Säilytä seuraavasti: Suihkuta öljyä lämpimään pakoputkeen ja työnnä sitten öljyinen kangas sen sisään. Tämä estää kondenssiveden muodostumisen takavaimentimeen. Lukitset ruosteen pois!

Älä tee mitään väkisin, kun asennat pakoputkea

Pakoputkea asennettaessa ei saa tehdä mitään väkisin! Sitä on vaikea uskoa: Pakoputkistot ovat herkkiä! He eivät pidä lainkaan siitä, että ne pakotetaan tiettyyn asemaan. Liian kireät pistokeliitännät ja ripustukset johtavat ennemmin tai myöhemmin kiinnikkeen ja itse pakoputken vaurioitumiseen. 

Iiiieeh - se kihelmöi

Iiiieeh - se kihelmöi! Yksisylinteristen moottoripyörien voimakkaat tärinät ovat hyvin tunnettuja. Se kuuluu asiaan. Pidemmillä matkoilla, kun käytät tällaista yksisylinteristä, sormesi voivat alkaa kihelmöidä ja saatat jopa tuntea olosi tunnottomaksi. Sitä vastaan voisivat auttaa muut kahvat, paksummat hanskat ja ohjaustangon muutostyöt. Jos mikään näistä ei auta ja moottoripyörässä on kaksi tai useampia sylintereitä, on suositeltavaa tutkia kaasuttimen synkronointi tarkkaan ja tarkistaa, onko ruuviliitoksia ja liitoksia löysällä.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar