Käynnistysapu moottoripyörälle osa 2
Jos "ensiaputoimenpiteillä" ei päästä eteenpäin, kaksipyöräinen potilas tarvitsee perusteellisen diagnoosin ja tehohoidon.

Käynnistysapu osa 2 "teho-osastolla"
Varoitus: Kuvatut tarkastus- ja säätötyöt edellyttävät ajoneuvotekniikan teknisiä perustietoja. Jos sinulla ei ole näitä, on parempi jättää pyörän korjaaminen erikoisliikkeelle!
Moottoripyörän käynnistysapu osa 2 - miten se toimii?

Vaihe 1: Suihkuta käynnistysapu-sprayta ilmansuodatinkoteloon
01 - Käynnistysapu-spray
Jos sinulla on vaikeuksia käynnistää moottoria, sen jälkeen kun se on ollut pitkään paikallaan, voit suihkuttaa PROCYCLE Motor-Start-Fix -lisäainetta ilmansuodattimen imuaukkoon.
Näin saat erityisen syttyvän seoksen, joka helpottaa kylmäkäynnistystä. Tee aina vain lyhyitä käynnistysyrityksiä sähkökäynnistimellä, jotta akku ei ylikuormitu tarpeettomasti. Jos edes käynnistysapu-spray ei auta, älä jatka käynnistysmoottorin käyttämistä turhaan, vaan noudata vianetsintäsuunnitelmaa.

Vaihe 2: Käynnistysapu-booster-akku kestää 3 - 4 käynnistysyritystä
02 - Testaa sytytysjännite
Onko akku kunnossa? Jos käynnistysmoottori pyörii vain vaivoin, virransyöttö voi olla jo liian heikko hyvän sytytyskipinän saamiseksi. Lataa sitten akku ensin. Jos happoakku alkaa "kuplia" nopeasti latauksen aikana, sen kapasiteetti ei enää riitä ja se on vaihdettava. Huoltovapaiden akkujen osalta on luotettava laturin näyttötoimintoihin tai tarkistettava ne valtuutetussa erikoisliikkeessä. Toinen vaihtoehto olisi ohittaa akku akkupaketin/käynnistysapu-boosterin avulla.

Vaihe 3, kuva 1: Testaa sytytysjännite sytytysjännitteen testaajalla
03 - Sytytyksen tarkistaminen
Jos täysi akku ei vieläkään auta, tarkista sytytysvirta. Urheilumoottoripyöristä tämä voi olla hieman työlästä, sillä istuin, tankki, ilmalaatikko ja ainakin yksi puoli verhoilusta on usein ensin irrotettava. Aseta ensin sytytystulppaliittimet peräkkäin sytytysjännitekojeeseen ja pidä sitä moottorin massaa vasten.

Vaihe 3, kuva 2: Syöpynyt pistoke - huono kosketus
Jännitetesteri suojaa sytytyselektroniikkaa jännitepiikeiltä, ja se voidaan jättää pois vain kosketussytytyksellä varustetuissa moottoripyörissä (vanhoissa) (silloin paljaan sytytyskaapelin päätä voidaan pitää maata vasten 5 mm:n etäisyydellä eristyspihdeillä). Huomio: Sytytysjärjestelmä tuottaa korkeajännitettä!) Kun moottoria yritetään käynnistää, kipinän on hypättävä vähintään 5 mm:n matkan ilman läpi maata vasten - silloin se on riittävän voimakas bensiini-ilmaseoksen hyvään syttymiseen. Jos kipinä on liian heikko, tarkista sytytyskelan liitännät. Onko yhteys viallinen? Onko sytytyskaapeli vanha?

Vaihe 3, kuva 3: Lohjennut kaapelin ydin johtaa jännitteen putoamiseen
Onko koko johdinsarja vanhentunut (tunnistettavissa vihertävistä kaapelinjohdinsydämistä)?

Vaihe 3, kuva 4: Aseta kosketussytytys
Kosketussytytyksen tapauksessa: Näkyykö koskettimessa voimakkaita kipinöitä (vaihda kondensaattori ja koskettimet)?
Sytytyskaapelit, kondensaattorit ja myös sytytystulpan liittimet ja tulpat ovat edullisia varaosia, jotka olisi vaihdettava pidemmällä aikavälillä ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Määritä monisylinterisissä moottoreissa sytytyskaapelit aina oikeille sylintereille, muutoin syntyy vakavia sytytysvirheitä ja "pakokaasun poksahduksia".
Nelisylinterisissä moottoreissa ensimmäinen sytytyskela syöttää yleensä 1. ja 4. sylinteriä, toinen 2. ja 3. sylinteriä. Sylinteri.
Varoitus: Sytytysvirta on nollattava tätä työtä varten, joten erikoisosaaminen on todella tarpeen!

Vaihe 3, kuva 5: Testilampun on sytyttävä merkin "F" kohdalla
Kosketussytytyksiä varten: Tarkista sytytyksen ajoitus testilampulla, joka on asetettu kosketuksen plussan ja maan väliin. Kytke sytytysvirta päälle ja käännä kampiakselia hitaasti ja tasaisesti avaimella. Kun F-merkki osuu kotelossa olevaan merkkiin, lampun on sytyttävä - ja juuri silloin. Muussa tapauksessa nollaa sytytysvirta. Säädä ensin kosketusetäisyys rakotulkilla (etäisyys 0,3-0,4 mm). Tarkka asetus on erittäin tärkeä, jotta vältetään moottorivauriot (esim. liiallisen esisytytyksen vuoksi).
Toinen mahdollisuus heikkoon tai kokonaan puuttuvaan sytytyskipinään on viallinen sytytyskela. Jos epäilet tätä, anna tarkastaa osat Bosch-huoltokeskuksessa tai kaksipyöräisen ajoneuvon korjaamossa.
Huomaa: Vialliset sytytyskelat eivät useinkaan toimi, kun ne lämpenevät, ja ne toimivat uudelleen jäähtymisen jälkeen. Kosketuksettoman sytytyksen tapauksessa kipinän puuttuminen voi johtua myös viallisesta sytytyslaatikosta. Tämä on tarkastettava ajoneuvon valmistajan valtuutetussa korjaamossa (tai erikoiskorjaamossa).

Vaihe 4, kuva 1: Sytytystulppa valkoinen/kuiva - bensiinin saanti ei riitä!
04 - Sytytystulppien ulkonäön tarkistus
Irrota nyt sytytystulpat, tarkista sytytystulppien pinnat ja korjaa mahdolliset tästä pääteltävissä olevat viat.
Tulppa on täysin kuiva ja väriltään vaaleanvalkoinen: Sytytys toimii, mutta sylinteriin ei pääse bensiiniä tai sitä pääsee liian vähän. Tarkista ensin, että kaasuttimeen pääsee riittävästi bensiiniä. Onko bensiinihana tukossa? Onko letkussa mutkia? Tukkeeko suuri ilmakupla ulkoisen bensiinisuodattimen? Toimiiko kuristin? Maksimiasentoon on päästävä.
Jos kuristin ja bensiinin syöttö ovat kunnossa, kaasutin on irrotettava, purettava ja puhdistettava, koska se on likaantunut tai muuten saastunut. Paineilma ja PROCYCLE-kaasuttimen puhdistusaine ovat sopivia apuvälineitä.
Kanavat voidaan puhdistaa ohuella, pehmeällä langalla, mutta ei suuttimia. Kaasuttimen puhdistus ultraäänellä on erityisen tehokasta. Kysy paikalliselta jälleenmyyjältäsi, jolla voi olla tällainen puhdistuskylpy. Monisylinterisille moottoreille: Tarvittaessa synkronoi kaasuttimet uudelleen asennuksen jälkeen (lisätietoja on mekaanikon vinkissä Kaasuttimet).

Vaihe 4, kuva 2: Sytytystulppa nokimusta/märkä - uponnut!
Tulppa nokinen musta ja hyvin märkä: Sylinteri käy liian rikkaana; se on luultavasti uponnut, koska bensiinihana ja/tai kaasuttimen uimurin neulaventtiili eivät enää sulkeudu kunnolla.
Jos moottori ei ole ollut käynnissä pitkään aikaan, bensiiniä voi joutua myös moottoriöljyyn. Jos epäilet tätä, muista vaihtaa öljy! Uimurin neulaventtiili sijaitsee kaasuttimen uimurikammiossa. Se voidaan tarkistaa kynsillä: Jos kantapää on havaittavissa (upotettu "rengas"), vaihda se.

Vaihe 4, kuva 3: Kulunut uimurin neulaventtiili - vaihda!
Bensiinihana tarkastetaan vuotojen varalta irrottamalla letku yön yli ja asettamalla astia sen alle. Puhdista tarvittaessa likainen sytytystulppa messinkiharjalla ja tarkista elektrodiväli (vakio 0,7-0,8 mm) tai vielä parempi, vaihda se.

Vaihe 4, kuva 4: Sytytystulppa nokinen musta/kuiva - kaasutin säädetty liian rikkaaksi!
Tulppa nokinen, mutta ei liian märkä: Sylinteri käy liian rikkaana. Puhdista tai vaihda sytytystulppa.
Jos sinulla on usein käynnistysongelmia nokisen mustan sytytystulpan vuoksi, kaasuttimen asetus on tarkistettava. Vika on joko kaasuttimessa tai ilmansuodatin on tukossa.
Jos ajat paljon matalilla kierroksilla kaupunkiliikenteessä ja joudut käynnistämään usein, voi olla eduksi käyttää Iridium-sytytystulppia. Näiden polttoaineiden vapaapolttokäyttäytyminen on huomattavasti parempi. Iridium-tulpilla on myös huomattavia etuja vanhoissa pyörissä, sillä ne tuottavat korkea-energisen kipinän jopa pienemmällä jännitteellä. Niitä ei kuitenkaan pidä käyttää muiden vikojen "kaunisteluun"!

Vaihe 4, kuva 5: Sytytystulppa ihanteellinen vaaleanruskea - niin sen pitäisi olla!
Sytytystulppa vaaleanruskea ja kuiva: Koska moottori käy hieman rikkaampana kuristimella, et voi odottaa, että sytytystulpan pinta on kunnolla vaaleanruskean värinen käynnistysyritysten jälkeen.

Vaihe 4, kuva 6: Sytytystulppa ruskea/märkä - ei kipinää!
Sytytystulppa on ruskea ja märkä: Jos sytytystulppa on normaalin ruskean värinen, mutta palamattoman bensiinin kastelema, se ei ole syttynyt
.Yritä vaihtaa sytytystulppa. Jos tämä ei auta, palaa vaiheeseen 3 ja tarkista kyseisen sylinterin sytytys. Voit lukea lisää tästä aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Sytytystulpat perustiedot.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.