Mielenkiintoisia faktoja sytytystulpista
Sytytystulpilla on kova työ, sillä ne ovat aina huomion keskipisteessä, aina siellä, missä kuumuus on päällä. Miten se onnistuu? Milloin ne ovat tärkeitä ja mikä on oikea suojapeite sinulle?
- Mielenkiintoisia faktoja sytytystulpista
- Sytytystulpan rakenne
- Mitä sytytystulpan koodi kertoo?
- Sytytystulppien merkinnät
- Mitä on huomioitava sytytystulppia vaihdettaessa?
- Lämpöarvo
- Sytytystulppapinnat: Vauriokuviot Käytetyn sytytystulpan normaali ulkonäkö
- Ehjän sytytystulpan sytytystulppapinta
- Kerrostumat
- Eristimen rikkoutuminen
- Sulaminen
- Nokeentuminen
- Iridium-sytytystulpat
- Häiriöiden vaimentaminen
- Elektrodin rako
- Puhdista sytytystulppa
- Sytytystulpan asennus
Mielenkiintoisia faktoja sytytystulpista
Ei bensiinimoottoria ilman sytytystulppaa: Jatkuva ja riittävän voimakas kipinä on olennainen edellytys hyvälle kylmäkäynnistyskyvylle, korkealle suorituskyvylle, kohtuullisille epäpuhtauspäästöille ja alhaiselle polttoaineenkulutukselle.
Sytytystulpan on annettava kipinä moottoriin 500-5000 kertaa minuutissa moottorin kierrosluvusta riippuen, ja se on alttiina voimakkaasti muuttuville lämpöolosuhteille ja suurille paine-eroille - se on siis yksi moottoripyörän suurimmalle rasitukselle alttiista kuluvista osista, ja se on vaihdettava säännöllisesti valmistajan ohjeiden
mukaan.Sytytystulpan rakenne
Sytytystulpan liitäntä (kuva 1 a) sijaitsee sytytystulpan yläpäässä. Tällöin sytytysyksikön tahdistama korkea jännite sytytyskelalta saavuttaa sytytystulpan paksun sytytyskaapelin kautta. Liitännän (SAE-korkki tai 4 mm:n kierre) on aina vastattava käytettyä sytytystulppaa, jotta varmistetaan tiivis istuvuus!
Keskielektrodi (kuva 1 b) johtaa virran sytytystulpan toiseen päähän. Sieltä virta siirtyy kipinänä maadoituselektrodiin (kuva 1 c) ja sytyttää siten polttokammiossa olevan bensiini-ilmaseoksen.
Keskielektrodissa oleva häiriönpoistovastus (kuva 1 d) estää radiohäiriöt ympäröivällä alueella (esim. radiovastaanoton aikana) ja suojaa samalla herkkää ajoneuvon elektroniikkaa sähkömagneettisilta pulsseilta. Jos käytetään pistoketta, jossa ei ole vaimennusvastusta, pistokkeessa on oltava sellainen. Sen varmistamiseksi, että jännite purkautuu vain sinne, minne sen pitäisi, keskielektrodi ja häiriönpoistovastus on koteloitu keraamiseen eristeeseen (kuva 1 e). Sen aaltomuoto toimii myös vuotovirran esteenä (kuva 1 f) pidentämällä mahdollisten harhailevien elektronien reittiä.

Kuva 1: a) Liitäntä; b) keskielektrodi; c) maadoituselektrodi; d) häiriönpoistovastus; e) eriste; f) vuotovirtaesteet; g) metallikotelo; h) tiivisterengas; i) sisäiset tiivisteet (talkkirenkaalla);
Kierteellä varustettu metallikotelo (kuva 1 g) varmistaa sytytystulpan turvallisen kiinnittymisen sylinterin päähän. Se muodostaa myös sytytystulpan maadoitusjohtimen ja edistää merkittävästi lämmönpoistoa. Jotta palotilan palamispaine ei haihtuisi sytytystulpan ja sylinterikannen väliin, tiivisterengas varmistaa kaasutiiviin liitoksen, vaikka nämä kaksi osaa laajenisivat eri tavalla lämmön vaikutuksesta. Tiivistysrengasta (kuva 1 h) käytetään myös lämmönvaihtoon. Sisäisillä tiivisteillä on sama tehtävä (kuva 1 i). Ainoa ero on, että tässä on kyse eristeen ja metallikotelon välisestä kaasutiiviistä liitoksesta.
Mitä sytytystulpan koodi kertoo?
Jokaisessa sytytystulpassa on melko salaperäinen kirjain- ja numerosarja. Tämän koodin ymmärtäminen on aina tärkeää, jos haluat tietää, sopiiko kyseinen sytytystulppamalli omaan moottoripyörääsi. Esimerkiksi NGK koodaa sytytystulppansa seuraavasti (ks. taulukko "Sytytystulppien merkinnät" jäljempänä).
Sytytystulppien merkinnät
Vakiotyyppimerkinnät on lueteltu tässä. On myös joitakin erityisiä nimityksiä.
Mitä on huomioitava sytytystulppia vaihdettaessa?
Moottoripyörässä oleva väärä sytytystulppa voi olla syynä moottorin epätyydyttävään käyntiin tai tehon menetykseen ja vaikuttaa kielteisesti polttoaineen kulutukseen tai käynnistyskäyttäytymiseen. Äärimmäisissä tapauksissa se voi jopa johtaa vakavaan moottorivaurioon. Käytä aina ajoneuvon valmistajan ajoneuvomallillesi antamia sytytystulppia, jotka on määritelty ajoneuvon käyttöohjeissa, huoltotietolomakkeessa tai korjaamokäsikirjassa, ja tutustu sytytystulppien valmistajan jakeluetteloon. Tästä luettelosta näet myös, onko malliisi saatavana teknisesti parempi iridium-sytytystulppa.
B | P | R | 5 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierteen halkaisija/akselikulma | Rakenne | Häiriönvaimennuskestävyys | Lämpöarvo --- > | |||||||||||
A | 18 mm / 25,4 | P | Projisoitu eristimen kärki | R | Vastus | 2 | + | Lämpimät tyypit | ||||||
B | 14 mm / 20,8 | M | Kompakti kynttilä | Z | Induktiivinen vastus | 4 | + | |||||||
C | 10 mm / 16,0 | U | Liukukipinätyyppi tai lisäkipinäväli | 5 | + | |||||||||
D | 12 mm / 18,0 | 6 | + | |||||||||||
E | 8 mm / 13,0 | 7 | - | |||||||||||
ALAS | 18 mm / 20.8 | 8 | - | |||||||||||
BC | 14 mm / 16.0 | 9 | - | |||||||||||
BK | 14 mm / 16,0 | 10 | - | Kylmät tyypit | ||||||||||
DC | 12 mm / 16,0 |
E | S | -11 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierteen pituus | Rakenneominaisuudet | Elektrodiväli | ||||||||
E | 19,0 mm | B | Kiinteä SAE-liitäntämutteri (CR8EB ) Eristimen kärki | Tyhjä | Moottoripyörä: 0,7 - 0,8 mm; auto: 0,8 - 0,9 mm | |||||
EH | 19,0 mm, puoliväliin | CM | Kalteva maadoituselektrodi ; kompakti tyyppi (eristimen pituus: 18,5 mm) | -8 | 0,8 mm | |||||
H | 12,7 mm | CS | Kalteva massalektrodi ; kompakti tyyppi (eristimen pituus: 18,5 mm) | -9 | 0,9 mm | |||||
L | 11,2 mm | G, GV | Racing-sytytystulppa | -10 | 1,0 mm | |||||
F | Kartiotiivisteen istukka | I | Iridiumelektrodi | -11 | 1,1 mm | |||||
| A-F---10.9 mm | IX | Iridium-sytytystulppa | -13 | 1,3 mm | |||||
B-F---11.2 mm | J | 2 maadoituselektrodia (erikoismuotoinen) | -14 | 1,4 mm | ||||||
B-EF--17.5 mm | K | 2 massaelektrodia | -15 | 1,5 mm | ||||||
BM-F--7.8 mm | -L | Alennettu lämpöarvo | ||||||||
Tyhjä | Kompakti kynttilä | -LM | Kompakti tyyppi (eristimen pituus: 14,5 mm) | |||||||
BM---9,5 mm | N | Erityinen maadoituselektrodi | -S | Erikoistiivistysrengas | ||||||
BPM--9,5 mm | P | Platinaelektrodi | -E | Erikoisvastus | ||||||
CM---9,5 mm | Q | 4 maadoituselektrodia | ||||||||
S | Vakiotyyppi | |||||||||
T | 3 massaelektrodia | |||||||||
U | Puoliksi liukuva kipinätyyppi | |||||||||
VX | Platinasta valmistettu sytytystulppa | |||||||||
Y | Keskielektrodi, jossa on V-kolo | |||||||||
Z | Erikoismuotoilu |
Lämpöarvo
Sytytystulpan lämpöarvo on parametri, joka kuvaa sytytystulpan lämpötilakäyttäytymistä moottorissa. Jos sytytystulppa on liian "kylmä" moottoriin nähden, se ei saavuta riittävää käyttölämpötilaa (500-900 °C), jolloin se pyrkii nokeentumaan ja elektrodit/elektrodipohja on liian tumma, vaikka seoksen valmistelu on asetettu oikein. Sytytysenergiaa menetetään. Jos taas sytytystulppa on liian "kuuma", voi syntyä hehkusytytys, mikä voi vaurioittaa mäntiä ja venttiilejä.
Mitä enemmän moottoria kuormitetaan, eli mitä kuumemmaksi se käy käytön aikana, sitä kylmempi sytytystulpan on oltava. Jos taas hitaasti käyvä moottori tuottaa vähemmän lämpöä, tarvitaan kuumempi sytytystulppa.
Ajoneuvojen valmistajat pyrkivät suosittelemaan sytytystulppien lämpöarvoa kullekin mallille, joka vastaa monenlaista käyttöä. Jos ajoneuvoa käytetään pääasiassa erityisolosuhteissa tai jos moottoria on muutettu viritystoimenpiteillä, voi erilaisesta sytytystulpan lämpöarvosta muuten samanlaisella sytytystulppatyypillä olla erityistapauksissa enemmän hyötyä - mutta tällöin on syytä noudattaa varovaisuutta.
Jos ajoneuvoa siis kaasutetaan tai ajetaan alhaisella nopeudella lähes yksinomaan kaupunkiliikenteessä ja sytytystulppa on jatkuvasti nokeentunut, jolloin esimerkiksi käynnistysongelmia esiintyy, voi kuumempi sytytystulppa (NGK: pienempi tunnusluku) olla korjaava keino, joka palaa paremmin. Ennen tätä on kuitenkin aina tarkistettava, onko seoksen valmistelu todella säädetty oikein - seos voi olla yksinkertaisesti liian runsas tai siinä voi olla jokin muu vika. Ennen sytytystulpan lämpöarvon vaihtamista kannattaa kääntyä erikoisliikkeen puoleen tai kokeilla Iridium-sytytystulppaa, jos sellaista on saatavana malliisi.
Jos taas viritettyä ajoneuvoa ajetaan erittäin urheilullisesti tai pääasiassa moottoritiellä ja moottori käy kuumana, vaikka seoksen ilmastointi on säädetty oikein, kylmempi sytytystulppa (NGK: korkeampi koodinumero) voi auttaa. Muista jälleen kysyä asiantuntijakorjaamolta.

Kuva 2: Ehjän sytytystulpan sytytystulppapinta
Sytytystulppapinnat: Vauriokuviot Käytetyn sytytystulpan normaali ulkonäkö
Ehjän sytytystulpan sytytystulppapinta
Tältä näyttää ehjä sytytystulppa. Valkoharmaa värimuutos on vaaraton. Se on peräisin polttoaineen lisäaineista, jotka eivät pala täysin, ja se on seurausta hallitusta, normaalista palamisesta.

Kuva 3: Sytytystulppa kerrostumineen
Kerrostumat
Tässä näet sytytystulpan, jossa on runsaasti kerrostumia. Ne voivat johtua esimerkiksi polttoaineen huonosta laadusta, suuresta öljynkulutuksesta mekaanisesti kuluneissa moottoreissa tai jäähdytysnesteen palamisesta vaurioituneissa sylinteripään tiivisteissä, ja ne suosivat hehkusytytystä (kerrostumat kytevät).

Kuva 4: Sytytystulppa, jonka eriste on rikki
Eristimen rikkoutuminen
Eristimen rikkoutuminen, kuten kuvassa 4 on esitetty, voi johtaa moottorivaurioon. Eristimen rikkoutumisen syynä on yleensä väärä vääntömomentti tai se, että sytytystulpat ovat pudonneet kovalle pinnalle (esim. korjaamon lattialle) ennen asennusta.

Kuva 5: Sytytystulppa sulanut
Sulaminen
Tämän sytytystulpan keski- ja maadoituselektrodit ovat sulaneet yhteen. Tämä tapahtuu, kun sytytystulppa ylikuumenee. Tässä tapauksessa männän sulamista ei voida sulattaa pois. Syynä voi olla väärän sytytystulpan valinta (väärä lämpöarvo) tai moottorin toimintahäiriö (koputteleva palaminen tai hehkusytytys).

Kuva 6: Sytytystulppa, jossa on nokea
Nokeentuminen
Nokea syntyy, jos sytytystulppaa käytetään usein alle sen itsepuhdistumislämpötilan (450 °C) - esimerkiksi jos ajetaan vain lyhyitä matkoja tai jos on valittu väärä lämpöarvo (liian kylmä).

Kuva 7: Välittömästi tunnistettavissa - iridium-sytytystulpan ohut keskielektrodi
Iridium-sytytystulpat
Vaihtoehtona tavalliselle sytytystulpalle voidaan käyttää teknisesti ylivoimaisia Iridium-sytytystulppia monissa moottoripyörämalleissa. Niissä on iridiumseos keskielektrodin kärjessä. Jalometalli iridium on yksi maailman kovimmista metalleista. Se sulaa vasta 2 450 °C:n lämpötilassa ja kestää hyvin kipinöintiä. Iridium-sytytystulpat kestävät siis keskimäärin kaksi kertaa kauemmin kuin tavalliset sytytystulpat! Jalometalli mahdollistaa myös sen, että keskielektrodista voidaan tehdä paljon ohuempi, 0,6 mm:n paksuinen.
Tämä toimenpide vähentää merkittävästi sytytysjännitteen tarvetta, tekee sytytyskipinästä voimakkaamman ja auttaa parantamaan liekkirintaman leviämistä palotilassa. Iridium-sytytystulpat eivät siis ainoastaan kestä kauemmin, vaan ne myös optimoivat palamisen moottorissa. Itse elektrodit palavat vapaammin ja sytytystulppa on vähemmän altis nokeentumiselle. Tämä vaikuttaa myönteisesti käynnistyskäyttäytymiseen, moottorin suorituskykyyn, spontaaniin kaasuvasteeseen ja polttoaineen kulutukseen. Iridium-sytytystulpat sopivat myös klassisiin ajoneuvoihin tai jos ajat paljon kaupunkiliikenteessä.

Kuva 8: Ei-häiriösuojatut sytytystulpat edellyttävät sytytystulpan liitintä, jossa on häiriösuojattava vastus
Häiriöiden vaimentaminen
Joko sytytystulpassa tai sytytystulpan liittimessä on oltava häiriönpoistovastus, jotta estetään radiohäiriöt ympäröivällä alueella tai häiriöt ajoneuvon elektroniikassa. Tästä säädetään laissa. Moottoripyörässä riittää, jos joko sytytystulpassa tai sytytystulpan liittimessä on 5 K-Ohmin häiriönpoistovastus. Liiallinen vastus heikentää sytytyskipinää. Siksi ei ole tarpeellista eikä suositeltavaa käyttää vaimennettuja tulppia ja vaimennettuja sytytystulppia yhdessä (vaikka useimmat moottorit syttyisivätkin).

Kuva 9: Tarkistamalla rakotulkilla saadaan tietoa siitä, onko elektrodiväli oikea
Elektrodin rako
Oikea etäisyys maadoituselektrodin ja keskielektrodin välillä on ratkaisevan tärkeää voimakkaan sytytyskipinän aikaansaamiseksi - jos se ei ole oikea, seurauksena voi olla syttymishäiriö tai polttoaineen kulutuksen kasvu. Jos maadoituselektrodi on taipunut kohti keskielektrodia esimerkiksi siksi, että kynttilä on vahingossa pudonnut maahan, se ei syty; jos rako on liian pieni, palaminen on heikkoa; jos rako on liian suuri, kipinän synnyttämiseen tarvitaan enemmän sytytysenergiaa kuin sytytysjärjestelmä antaa.

Kuva 10: Puhdista sytytystulppa messinkiharjalla
Puhdista sytytystulppa
Elektrodiväli on yleensä 0,6-0,8 mm moottoripyörän mallista ja sytytystulpan tyypistä riippuen; jopa 1,1 mm:n arvot ovat harvinaisempia. Se on selvitettävä sytytystulpan valmistajan taulukosta tai ajoneuvon valmistajan asiakirjoista ja tarkistettava sytytystulppaan kiinnitetyllä rakotulkilla. Jos etäisyys ei ole oikea, sitä voidaan säätää varovasti pienellä ruuvimeisselillä tai pihdeillä. Ennen asennusta sytytystulppa on puhdistettava sytytystulppaharjalla.

Kuva 11: Voitele sytytystulpan kierre kupari- tai keraamisella tahnalla ennen asennusta
Sytytystulpan asennus
Sytytystulppa on vaihdettava aina kun moottori on jäähtynyt, koska muuten kierre voi vaurioitua. Irrota sytytystulppa sytytystulpasta ja tarkista ensin, ettei se ole vaurioitunut tai syöpynyt (vaihda tarvittaessa). ENNEN kuin ruuvit irrotetaan, tarkista, onko sytytystulppakaivossa likaa, ja poista se (esim. imuroimalla). Kierrä vanha sytytystulppa irti oikein sopivalla sytytystulppaavaimella.
On suositeltavaa, että sytytystulpan kierre voidellaan kevyesti kupari- tai keraamisella tahnalla (ei rasvalla) ennen asennusta. Tämä estää sytytystulppaa palamasta sylinterin päähän, mutta sillä on se haittapuoli, että lika ja hiekanjyvät tarttuvat hyvin helposti kierteeseen, kun sytytystulppa ruuvataan irti ja laitetaan pois. Seurauksena olisi kierteiden vaurioituminen - siksi työskentelyssä on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Huomaa : Kun ruuvaat uutta sytytystulppaa paikalleen, varmista, että se ei kallistu. Älä käytä voimaa! Jos tulppa ei mene hyvin sisään, käännä se takaisin ja tarkista kierre. Jos sylinterin pään kierre on vaurioitunut, se voidaan silti pelastaa leikkaamalla se uudelleen sopivalla hanalla. Lue lisää mekaanikon vinkistä Momenttiavaimen perustiedot.

Kuva 12: Sytytystulpan kierteet ovat herkkiä - kiristä paremmin momenttiavaimella
Jos käytettävissäsi ei ole momenttiavainta, käytä seuraavaa "vanhan koulukunnan" nyrkkisääntöä: Uusi sytytystulppa ruuvataan käsin paikalleen ja käännetään sitten puoli kierrosta sytytystulppa-avaimella, jotta tiiviste asettuu ja sytytystulppa on tiukasti paikallaan. Käytettyä sytytystulppaa, jossa tiivisterengas on jo kovettunut, käännetään vain neljännes kierrosta sen kiristämiseksi.
Vinkki: Uusi sytytystulppa kiristetään momenttiavaimella alla olevan taulukon kiristysmomenttien mukaisesti. Lue lisää mekaanikon vinkistä Momenttiavaimen perustiedot.
Sylinterin pään materiaali | Sytytystulppien kierteen Ø litteällä istukalla (tiivisteen kanssa) | Kierteen Ø sytytystulpat, joissa on kartiomainen istukka | ||||
18 mm | 14 mm | 12 mm | 10 mm | 18 mm | 14 mm | |
Valurautainen pää | 35 - 45 Nm | 25 - 35 Nm | 15 - 25 Nm | 10 - 15 Nm | 20 - 30 Nm | 15 - 25 Nm |
Alumiinipää | 35 - 40 Nm | 25 - 30 Nm | 15 - 20 Nm | 10 - 12 Nm | 20 - 30 Nm | 10 - 20 Nm |
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.