Moottoripyörän jarrulevyjen vaihtaminen

Hyvät jarrut ovat ehdottoman tärkeitä tieliikenteessä. Siksi jarrujärjestelmän säännöllinen tarkastus on jokaisen moottoripyöräilijän ehdoton edellytys - eikä vain joka toinen vuosi suoritettavan yleistarkastuksen yhteydessä.

HOW TO: Jarrulevyn vaihtaminen
Louis How To Videot
NOPEIN TAPA vaihtaa jarruneste | HOW TO

HOW TO: Vaihda kytkin- ja jarruvipu
HOW TO: Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä
Käytä momenttiavainta OIKEIN

Varoitus: Seuraavien ohjeiden mukaiset jarrujärjestelmään kohdistuvat työt saa tehdä vain kokenut mekaanikko. Älä siis ota riskiä turvallisuuspuutteista! Jos et ole varma omista kyvyistäsi, jätä jarrujärjestelmään liittyvät työt korjaamolle! 

Todella hyvät jarrut

"Jarruttaa todella hyvin" on nykypäivän tieliikenteessä ehdottoman tärkeää. Siksi jarrujärjestelmän säännöllinen tarkastus on jokaisen moottoripyöräilijän ehdoton edellytys - eikä vain joka toinen vuosi suoritettavan yleistarkastuksen yhteydessä. Vanhentuneen jarrunesteen vaihtamisen ja kuluneiden jarrupalojen vaihtamisen lisäksi jarrujärjestelmän huoltoon kuuluu myös jarrulevyjen tarkastus. Jokaisella jarrulevyllä on valmistajan ilmoittama vähimmäispaksuus, jota ei saa ylittää. Tämä on tarkistettava mikrometriruuvilla, ei jarrusatulalla, koska jarrulevyyn muodostuu pieni uloke, joka johtuu materiaalin poistumisesta uloimmasta reunasta, mikä vääristäisi mittauksen, kun käytetään jarrusatulaa.

Jarrulevy on vaihdettava, paitsi jos kulumisrajaa ei ole saavutettu. Suurilla jarruvoimilla jarrulevyt voivat saavuttaa jopa 600 °C:n lämpötilan. 

Erityisesti jarrulevyn ulkokehän ja kantatähden erilaisten lämpötilojen vuoksi jarrulevyn lämpölaajeneminen on epätasaista, mikä voi johtaa levyn vääntymiseen. Äärimmäisiä lämpötiloja esiintyy myös jokapäiväisessä elämässä. Laskeutumiset (yleensä vielä raskaiden matkatavaroiden kanssa ja matkustaja mukana) nostavat lämpötilan huimiin lukemiin, koska jarruja käytetään jatkuvasti. Jarrusatulan männät ovat usein jumissa ja aiheuttavat korkeita lämpötiloja, ja jarrulevyt kuluvat erittäin paljon, koska ne ovat jatkuvasti kosketuksissa jarrupalojen kanssa. Tässäkin tapauksessa levyt voivat vääntyä, erityisesti halkaisijaltaan suuret ja jäykästi asennetut levyt.

Nykyaikaisissa moottoripyörissä käytetään edullisia jäykkiä levyjä, kun jarrukuorma on suhteellisen pieni. Etuakselissa olevat kelluvat levyt ovat nykyisin uusinta tekniikkaa, ja niillä on seuraavat edut:

  • Pyörivän massan vähentäminen lisää ohjattavuutta
  • vähemmän jousittamatonta massaa
  • materiaalien parempi mukauttaminen vaatimuksiin
  • spontaanimpi jarruvaste
  • jarrulevyjen taipumus vääntyä vähenee

Kelluvissa jarrulevyissä on sisäkehä, joka on pultattu pyörän napaan, kun taas liikkuvat "kellukkeet" muodostavat yhteyden ulkokehään, johon jarrupalat kiinnittyvät. Jos tämä liitos ylittää 1 mm aksiaalipoikkeaman, jarrulevy kolisee ja se on vaihdettava. Mikä tahansa säteittäinen välys aiheuttaa jarrutettaessa eräänlaista "rullaamista", ja TÜV arvioi sen myös virheeksi.

Jos jarrulevy on vaihdettava vääntymisen vuoksi, on tarkistettava myös seuraavat mahdolliset vian syyt, jotka voivat johtaa levyn vääntymiseen, koska jarrulevy ei ehkä ole samansuuntainen jarrusatulan jarrumäntien kanssa:

  • Onko etuhaarukka säädetty/asennettu oikein ilman vääristymiä?
  • Onko jarrujärjestelmä asennettu oikein (alkuperäinen tai ajoneuvoon sopiva jarrusatula, joka on optimaalisesti kohdistettu jarrulevyyn asennuksen aikana)?
  • Ovatko jarrulevyt täysin tasaiset navan päällä (epätasainen kosketuspinta voi johtua esimerkiksi maali- tai loctitejäämistä)?
  • Onko pyörä ohjattu oikein pyörän akselille ja keskitetty etuhaarukkaan?
  • Onko rengaspaine oikea?
  • Onko pyörän laakeri kunnossa? 

Mutta jarrulevy on vaihdettava muutenkin kuin silloin, kun jarrulevy on kulumisrajan alapuolella, se on vääntynyt tai jarrulevyn kellukkeet ovat kuluneet. Voimakkaasti rapautunut pinta johtaa myös jarrutustehon huomattavaan heikkenemiseen - tässäkin tapauksessa vain levyn vaihto auttaa. Kahden jarrulevyn jarruissa molemmat jarrulevyt on aina vaihdettava.

Jotta uuden jarrulevyn jarrutusteho olisi optimaalinen, siihen on aina asennettava uudet jarrupalat. Vaikka vanhat jarrupalat olisivat vielä kulumisrajan yläpuolella, niitä ei voi enää käyttää, koska niiden pinta on mukautunut vanhan levyn kulumismalliin eikä sovi enää täydellisesti uudelle levylle - tämä heikentäisi jarrutustehoa ja lisäisi uuden levyn kulumista.

Tarkista oheisen ABE:n perusteella, onko ostamasi levy hyväksytty vastaavaan ajoneuvoon käyttöalueellasi. Käytä asennuksessa vain sopivia työkaluja. Jarrulevyn ja jarrusatulan pulttien kunnolliseen kiristämiseen on käytettävä momenttiavainta Momenttiavain pitäisi olla käytettävissä. Katso ajoneuvomallisi korjaamokäsikirjasta tai kysy valtuutetulta korjaamolta kiristysmomentteja ja ajoneuvokohtaisia tietoja ajoneuvosi jarrujärjestelmästä. 


Jarrulevyn vaihtaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Nosta moottoripyörä ylös, löysää ja ripusta jarrusatulat

Vaihe 1: Nosta moottoripyörä ylös, löysää ja ripusta jarrusatulat

01 - Vapauta jarrusatula

Nosta moottoripyörä ensin turvallisesti ylös niin, että työstettävä pyörä on irti. Asennusnostinta on käytettävä, jos pyörässä ei ole pääseisontatukea. Irrota ensin jarrusatulat kiinnikkeistään ja vaihda jarrupalat vastaavien jarrupalojen mekaanikkovinkkien mukaisesti. Ripusta sitten kyseinen jarrusatula ajoneuvoon esimerkiksi eristetyllä johdolla, jotta se ei häiritse pyörän irrottamista - älä jätä sitä yksinkertaisesti "roikkumaan" jarruletkusta.


Vaihe 2: Irrota pyörä

Vaihe 2: Irrota pyörä

02 - Irrota pyörä

Löysää pyörän akselia ja irrota pyörä etuhaarukasta/takajousivarsista. Jos pyörän akselia ei voi irrottaa helposti, tarkista ensin, onko se vielä kiinnitetty esim. ylimääräisillä kiinnitysruuveilla. Jos ruuveja ei vieläkään saa löysäksi, mekaanikon vinkki Ruuvien irrotus auttaa sinua.


Vaihe 3: Löysää jarrulevyn kiinnitysruuvit

Vaihe 3: Löysää jarrulevyn kiinnitysruuvit

03 - Irrota vanha jarrulevy

Aseta pyörä sopivalle työtasolle ja löysää jarrulevyn kiinnityspultit poikittain. Käytä hyvin istuvaa laatutyökalua erityisesti tiukoille kuusiokoloruuveille ja varmista, että se tarttuu mahdollisimman syvälle kuusiokoloiseen ruuvin kantaan - kun ruuvin päät ovat pilaantuneet niin, ettei työkalu pysty tarttumaan, ruuvin irrottaminen on ongelmallista. Jos ruuvit ovat hyvin tiukasti kiinni, auttaa usein kuumailmakuivaimen lämpö ja työkalun lyöminen vasaralla niiden löysäämiseksi. Jos ruuvin päässä oleva kuusikulmainen hylsy on kääntynyt ympäri, voit tarvittaessa auttaa itseäsi lyömällä yhden koon isomman ruuvin ja löysäämällä ruuvia sen avulla.


Vaihe 4: Poista vanha jarrulevy

Vaihe 4: Poista vanha jarrulevy

04 - Poista vanha jarrulevy

Irrota vanha jarrulevy (vanhat jarrulevyt) navasta ja puhdista kosketuspinta. Epätasaisuudet (maalijäämät, lukkoliittijäämät jne.) on poistettava. Tämä helpottaa myös vanteen ja akselin puhdistamista. Jos akseli on ruostunut, ruoste voidaan poistaa esimerkiksi hiekkapaperilla.


Vaihe 5: Asenna ja kiinnitä uusi jarrulevy

Vaihe 5: Asenna ja kiinnitä uusi jarrulevy

05 - Uuden jarrulevyn asentaminen

Asenna nyt uusi(t) jarrulevy(t). Kiristä kiinnitysruuvit ristikkäin ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan kiristysmomenttiin. Voimakkaasti syöpyneet tai vaurioituneet alkuperäiset kiinnitysruuvit on vaihdettava uusiin.


Huomaa: Jos valmistaja suosittelee kierrelukitteiden käyttöä, käytä niitä varovasti ja säästeliäästi. Lukitusnestettä ei saa missään tapauksessa päästää jarrulevyn kosketuspinnan alle, koska muuten jarrulevyn yhdensuuntaisuus voi hävitä, mikä johtaa "hankautumiseen" jarrutettaessa. Pyörä ja jarrusatulat asennetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin irrotus. Voitele pyörän akseli kevyesti rasvalla ennen asennusta, jotta se ei ruostu. Huomioi renkaan kulkusuunta edessä ja kiristä kaikki pultit valmistajan ilmoittamaan momenttiin.


Vaihe 6: Jarrujen ja pyörien tarkastus

Vaihe 6: Jarrujen ja pyörien tarkastus

06 - Jarrujen ja pyörien tarkastus

Varmista ennen käsijarrusylinterin käyttämistä, että jarrunestesäiliössä on riittävästi tilaa korkeammalle tasolle. Uudet tyynyt ja levyt työntävät nestettä ulos järjestelmästä ylöspäin, eivätkä ne saa ylittää "maksimi"-merkintää. Käynnistä pääjarrusylinteri, jotta levyjarrupalat saadaan kosketuksiin. Tarkista jarrun painekohta. Tarkista, että pyörä liikkuu vapaasti, kun olet vapauttanut jarrun. Jos jarru jyrisee, kyseessä voi olla asennusvirhe tai jarrumännät ovat juuttuneet jarrusatulaan.

Huomaa: Jarrupalojen pinta ei saa joutua kosketuksiin rasvan, tahnojen, jarrunesteen tai muiden kemikaalien kanssa työn aikana. Jarrulevyt on puhdistettava jarrupuhdistusaineella, jos tällaista likaantumista on tapahtunut. 


Varoitus: Ensimmäisten 200 kilometrin aikana uudet jarrulevyt ja jarrupalat on ajettava sisään. Tänä aikana, jos ajotilanne sen sallii, on vältettävä voimakasta ja jatkuvaa jarrutusta, eikä jarrujen saa antaa "takerrella", mikä voi johtaa jarrupalojen ylikuumenemiseen ja kitkakertoimen menetykseen.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar