Työkalut moottoripyöräkorjaamoosi 

Moottoripyörän korjaaminen itse, huoltotöiden tekeminen ja lisävarusteiden asentaminen - tarvitset vain huolto-oppaan, työrauhan ja järkevät työkalut. 

TOP 10 työkalua SINUN moottoripyöräkorjaamoosi!
Louis How To Videot
VARUSTEET TÄYDELLISEEN moottoripyörätalliin OSA 1
VARUSTEET TÄYDELLISEEN moottoripyörätalliin OSA 2
VARUSTEET TÄYDELLISEEN moottoripyörätalliin OSA 3

Työkalut perustiedot

Lukuisat pyörän yksinkertaiset huoltotoimenpiteet voi tehdä helposti itse ja joitakin lisävarusteita voi asentaa ilman kallista käyntiä korjaamolla, jos käytössäsi on kolme asiaa: Oman ajoneuvosi huolto-opas, työrauha ja järkevät työkalut. Varsinkin kokemattomilla mekaanikoilla ei usein (vielä) ole jälkimmäistä. Satunnainen kokoelma epäammattimaisia ruuvimeisseleitä, halvat vesipumppupihdit ja tylpät pihdit sekä pari huonolaatuista jakoavainta tuottavat käyttäjilleen enemmän turhautumista kuin iloa. Kun käytössä on järkevä valikoima laadukkaita työkaluja, oma tekeminen voi kuitenkin olla hauskaa ja auttaa myös säästämään rahaa.

Perustarvikkeet rassaukseen

Vähän yli tunnin mekaanikon työtä vastaavan summan saa hankkimalla aluksi hyvän, hieman kattavamman hylsyavainsarjan ("ratchet box"), jossa on iso (1/2" tai 3/8") ja pieni (1/4") räikkä, lukuisia muttereita, bittejä, bittipidikkeitä, niveliä ja jatkoja. Voit käyttää sitä löysäämään suurinta osaa pyöräsi ruuviliitoksista, jopa piilossa olevia. Työkalun ei tarvitse olla törkeän kallis ammattikäyttöön tarkoitettu työkalu, mutta sen on ehdottomasti oltava kromivanadiumterästä.

Kuva 1 a: Hylsyavainsarja

Kuva 1 a: Hylsyavainsarja

Kuva 1 b: Metrinen kiintoavainsarja

Kuva 1 b: Metrinen kiintoavainsarja

Kuva 2 a: Kokonaisen sarjan sisältävä laatikko

Kuva 2 a: Kokonaisen sarjan sisältävä laatikko

Kuva 2 b: Kokonaisen sarjan sisältävä laatikko

Kuva 2 b: Kokonaisen sarjan sisältävä laatikko

(Kuva 1: Metrinen hylsyavainsarja ja lenkkikiintoavainsarja ovat välttämättömiä...)

(Kuva 2: ...tai täydellinen laatikko, jossa on metrisiä tai tuumaisia työkalusarjoja)

On hyödyllistä käyttää hylsyjä, joissa on kylkikahva, sillä näin vältytään "vääntyneiltä" kuusiokantaruuveilta, ja jos näin käy, voi olla jopa mahdollista löysätä joitakin vääntyneitä ruuveja: esim. Rothewaldin hylsyavainsarja (kuva 1 a). Mutterien vastapito vaatii usein toisen työkalun. Sen vuoksi myös suuri lenkkikiintoavainsarja on välttämätön (kuva 1 b). Voit myös valita täydellisen laatikon, esimerkiksi Rothewaldin, jossa on lenkkikiintoavaimet, ruuvimeisselit, pihdit ja lisäksi 3/8" (keskikokoinen) räikkä (kuva 2 a).

Kuva 3 a: Pihdit

Kuva 3 a: Pihdit

Kuva 3 b: Vasara noin 300 g

Kuva 3 b: Vasara noin 300 g

 Kuva 3 c: LED-monitoimitesteri

 Kuva 3 c: LED-monitoimitesteri

Kuva 3 d: Kaapelikengät ja niihin sopivat puristuspihdit

Kuva 3 d: Kaapelikengät ja niihin sopivat puristuspihdit

Kuva 3 e: Itsetiivistyvä eristysnauha

Kuva 3 e: Itsetiivistyvä eristysnauha

Kuva 3 f: Harjasarja

Kuva 3 f: Harjasarja

(Kuva 3: Pihdit, vasara, monitoiminen LED-testeri, japanilainen pistokesarja, harjasarja ja itsetiivistyvä eristysnauha ovat aina hyödyllisiä).

Harleyn tai klassisen englantilaisen omistajat tarvitsevat tietenkin tullityökaluja. Tähän tarkoitukseen soveltuu Rothewaldin tuumainen työkalusarja, johon kuuluu lenkkikiintoavaimia ja kuulapäisiä kuusiokoloavaimia (kuva 2 b).

Kuva 4: Digitaalinen työntömitta

Kuva 4: Digitaalinen työntömitta

Lisäksi pitäisi olla saatavilla: Pihdit, esim. KNIPEXiltä (kuva 3 a), keskikokoinen vasara (n. 300 g, esim. Gedorelta (kuva 3 b)), monitoimitesteri jännitteen luotettavaa havaitsemista ja sähkövikojen paikantamista varten (kuva 3 c), kaapelikengät ja niihin sopivat puristuspihdit (kuva 3 d), rulla itsetiivistyvää eristysnauhaa (kuva 3 e), harjasarja lian ja korroosion poistamiseen (kuva 3 f) ja mittasauva mittausta varten (kuva 4).

Korjaamon laajennettu laitteisto

Vaikka voit käyttää myös hylsyavainsarjan kärkeä ura-, ristipää- ja kuusiokoloruuvien kääntämiseen, joskus työskentelet luultavasti mieluummin tavanomaisilla ruuvimeisseleillä, koska ne ovat kestävämpiä (kuva 5 a). Jos pyörässäsi on paljon ristipää- tai uraruuveja, iskuvääntimestä (kuva 5 b) on todella suuri apu, sillä tällaiset ruuvit ovat usein huonosti kiristettyjä ja "kuluvat" nopeasti. Vaikeapääsyisiä kuusiokoloruuveja on parasta kääntää nykyään kohtuuhintaisilla, esimerkiksi Rothewaldin valmistamilla kuulapääavaimilla (kuva 5 c), jotka voidaan asettaa vinoon. Ajoneuvoon juuttuneiden osien irrottamiseksi on usein hyödyllistä antaa irrotusisku kumi- tai muovivasaralla (kuva 5 d). Korjaamon teräksisellä vasaralla olisi usein kohtalokas vaikutus tässä ....

Kuva 5 a: Ruuvitalttasarja

Kuva 5 a: Ruuvitalttasarja

Kuva 5 b: Iskuruuvinväännin

Kuva 5 b: Iskuruuvinväännin

Kuva 5 c: Kuusiokoloavain

Kuva 5 c: Kuusiokoloavain

Kuva 5 d: Vario-vasara

Kuva 5 d: Vario-vasara

(Kuva 5: Ruuvimeisselisarja, iskevä jakoavain, kuusiokoloavaimet ja Vario-vasara kuuluvat myös korjaamosi laajennukseen...)

Jossain vaiheessa joudut luultavasti irrottamaan ajoneuvon osan, joka on kiinnitetty räjähtävän renkaan tai lukkorenkaan avulla. Tähän tarvitaan erityisiä lukkorengaspihtejä (kuva 6 a) sisä- ja ulkorenkaita varten.

Jos haluat esimerkiksi tehdä korjaustöitä moottoriin tai jos sinulla ei ole jotenkin oikea tuntuma kädessäsi kiristää ruuveja niiden tarkoituksen ja koon mukaan, sinulla on oltava pieni ja yksi momenttiavain (kuva 6 b). Voit lukea lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkistä Momenttiavain perustiedot.

Kuva 6 a: Pihtisarja seeger-renkaille

Kuva 6 a: Pihtisarja seeger-renkaille

Kuva 6 b: Suuri ja pieni momenttiavain

Kuva 6 b: Suuri ja pieni momenttiavain

Kuva 6 c: Akkulaturi

Kuva 6 c: Akkulaturi

Kuva 6 d: Moottoripyöränostin

Kuva 6 d: Moottoripyöränostin

(Kuva 6: ... kuten Seeger-pihdit, "suuri" ja "pieni" momenttiavain, akkulaturi ja moottoripyörätunkki)

Niin vankalta kuin momenttiavaimet näyttävätkin, niitä käytetään vain kiristämiseen eikä koskaan tiukkojen pulttien löysäämiseen, sillä muuten sisäinen mekaniikka voi vaurioitua. Seuraavaksi sinun on hankittava pyöräsi akulle sopiva akkulaturi (kuva 6 c). Tästä aiheesta saat lisätietoja mekaanikon vinkistä Laturit.

Jos moottoripyörässäsi ei ole pääseisontatukea, sinun kannattaa hankkia itsellesi myös sopiva tunkki (kuva 6 d), jotta voit pysäköidä sen turvallisesti puuhastellessasi ja talvilevon aikana sekä kääntää takapyörää ketjun voitelua varten. Tästä aiheesta saat lisätietoja kohdasta mekaanikon vinkki Nostimet. Silloin harrastekorjaamo olisi aika hyvin varustettu. Muita työkaluja tarvitaan vain silloin, kun on tehtävä erityistöitä.


Suosituksemme


Erikoistyökalu

Kuva 7 a: Jarrumännän palautuslaite

Kuva 7 a: Jarrumännän palautuslaite

Kuva 7 b: Jarrun ilmanpoistolaite

Kuva 7 b: Jarrun ilmanpoistolaite

Kuva 7 c: Mallikohtainen öljynsuodatinavain

Kuva 7 c: Mallikohtainen öljynsuodatinavain

Kuva 7 d: Synkronointitesteri, jossa on 2 tai 4 kelloa (ilman kuvaa)

Kuva 7 d: Synkronointitesteri, jossa on 2 tai 4 kelloa (ilman kuvaa)

Kuva 7 e: Sytytysjännitteen testauslaite

Kuva 7 e: Sytytysjännitteen testauslaite

Kuva 7 f: Digitaalinen yleismittari

Kuva 7 f: Digitaalinen yleismittari

(Kuva 7: Hyödyllisiä erikoistyökaluja ovat esimerkiksi jarrumännän nollauslaite, jarrun tyhjennyslaite, mallikohtainen öljynsuodatinavain, synkronointitesteri, sytytysjännitteen testauslaite, digitaalinen yleismittari jne.)

Kuva 8: Kierreviila

Kuva 8: Kierreviila

  • Jarrumännän nollauslaite (kuva 7 a) ja jarrun ilmanpoistolaite (kuva 7 b) ovat erittäin käytännöllisiä jarrujen toistuvassa huollossa.
  • Öljynsuodatinpatruunoiden vaihtamiseen käytetään usein mallikohtaista öljynsuodatinavainten kiinnitystä (kuva 7 c) 1/2 tuuman räikkää varten.
  • Jos haluat itse synkronoida usean kaasuttimen järjestelmän, tarvitset synkronointitesterin, esimerkiksi Rothewaldin 2 (kuva 7 d) tai 4 kellolla (ei kuvassa).
  • Sytytysjärjestelmän vikojen havaitsemiseksi ilman, että ajoneuvon elektroniikkaan tulee vikoja, käytetään sytytysjännitetesteriä (kuva 7 e).
  • Myöskään yleismittari, esimerkiksi Rothewaldilta (kuva 7 f), moottoripyörän sähköpiirin vikojen havaitsemiseksi ei maksa omaisuuksia.
  • Jos pultin kierre on vaurioitunut, se voidaan usein oikaista metrisellä kierreviilalla (kuva 8).
Kuva 9 a: Hana- ja porasarja

Kuva 9 a: Hana- ja porasarja

Kuva 9 b: Korjaamon rullaistuin

Kuva 9 b: Korjaamon rullaistuin

(Kuva 9: ... sekä käsihana- ja kierteenleikkaussarja ja korjaamon rullaistuin)

Jokainen, joka omistaa oldtimerin tai harrastaa räätälöintiä, joutuu toisinaan korjaamaan kierteitä tai lisäämään uusia kierteitä itse valmistettuihin osiin. Tämä ei ole ongelma hyvällä hana- ja porasarjalla (kuva 9 a). 

Toisin kuin hanaus (kuva 9 a), tämä oikoo olemassa olevaa materiaalia sen sijaan, että poistaisi materiaalia ja heikentäisi kierrettä entisestään. Voit lukea lisää tästä aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Kierteiden leikkaaminen.

Mukava rullaistuin (kuva 9 b) moottoripyörän rassaamista varten täydentää siis varustuksen järkevästi eikä se ole suinkaan turhaa ylellisyyttä, sillä hyvä istuma-asento ajoneuvon edessä on paitsi mukava myös edistää keskittynyttä ja harkittua työskentelyä.


Enemmän mukavuutta rassatessa

Erityisen hyödyllisiä työkaluja, jotka eivät ole välttämättömiä, mutta jotka helpottavat mekaanikon arkea huomattavasti. Räikkäavainsarja (kuva 10 a) on loistava yhdistelmä räikkä- ja rengasavainta. Sitä voidaan yksinkertaisesti käyttää siellä, missä "normaali" räikkä on liian suuri, esim. moottoripyörän ahtaissa paikoissa.

Kuva 10 a: Räikkäavainsarja

Kuva 10 a: Räikkäavainsarja

Kuva 10 b: Magneettinostin

Kuva 10 b: Magneettinostin

Kuva 10 c: Magneettikulho

Kuva 10 c: Magneettikulho

Kuva 10 d: Magneettinen työkalukisko

Kuva 10 d: Magneettinen työkalukisko

(Kuva 10: Räikkäavainsarja, magneettinostin LED-valaistuksella, magneettinen kulho ja magneettinen työkalupalkki ovat käteviä lisävarusteita)

Toinen kohokohta on magneettinostin (kuva 10 b). Tämä sopii erinomaisesti esimerkiksi sellaisten muttereiden kalastamiseen, jotka ovat pudonneet muuten vaikeapääsyisistä paikoista. Magneettinostimia on saatavana myös LED-valaistuksella. Pimeässä kadonneet pienet osat voidaan näin löytää uudelleen.

Magneettinen kulho (kuva 10 c) pienille osille auttaa varmistamaan, ettei mitään häviä. Kulhon pohjaan kiinteästi kiinnitetyn magneetin ansiosta yksikään ruuvi, mutteri tai aluslevy ei voi kadota.

Sama koskee työkaluja: magneettinen työkalupalkki (kuva 10 d). Työkalu ei enää lennä ympäriinsä, se on hyvin vaihteleva ja heti käden ulottuvilla.

Pullonavaaja

Pullonavaaja

Tärkein väline viimeisenä

Yksi asia ei tietenkään saa puuttua: Rassauspäivän päätteeksi työkaluohjelmaan olisi sisällytettävä pullonavaaja.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar