Jarrujen viritys

Jos haluat jarruttaa paremmin, tarvitset paremmat jarrut. Tässä näytämme, miten saat moottoripyörän jarruista enemmän irti.

Moottoripyörän jarrujen virittäminen
Louis How To Videot
NOPEIN TAPA vaihtaa jarruneste | HOW TO

Moottoripyörän hyvät jarrut ovat paras henkivakuutus. Monia moottoripyörän vakiojarruja voidaan optimoida vieläkin enemmän. Tämä pätee erityisesti moottoripyöriin, jotka ovat olleet käytössä jo muutaman vuoden. Seuraavissa vinkeissä keskitytäänkin suurempaan hidastuvuuteen ja parempaan modulaatioon, jotta voit olla tulevaisuudessa turvallisempi ja rennompi liikenteessä.

Yleisiä vinkkejä jarrutukseen

Ennen kuin aloitat jarrujärjestelmän muuttamisen, sinun on muistettava, että monet moottoripyöräilijät eivät ole edes tietoisia jarrujärjestelmänsä ominaisuuksista, saati sitten hyödynnä niitä täysimääräisesti. Tässäkin pätee seuraava: Harjoitus tekee mestarin. On parasta tunnustella hitaasti kohti rajoja. Lisää vähitellen jarruvivun painetta. Sillä ei ole väliä, onko harjoitusratasi kuiva vai märkä. Suuret pysäköintialueet tai teollisuusalueet viikonloppuisin ovat ihanteellisia tällaisiin harjoituksiin. Onko sinulla vielä kysyttävää? Eri järjestäjät tarjoavat erityisiä jarrukoulutuskursseja - suljetuilla harjoitusalueilla asiantuntijoiden opastuksella.

Jarrujärjestelmän optimointi ja virittäminen

Seuraavissa vinkeissä keskitytään yksinomaan hydraulisten levyjarrujen optimointiin, sillä ne ovat olleet vakiovarusteena moottoripyörien valmistuksessa jo vuosia. Kaikki levyjarrut koostuvat periaatteessa samoista osista:

  • Jarruvipu
  • Jarrupumppu
  • Hydraulilinja
  • Jarrusatula/jarrusatula ja jarrumäntä
  • Jarrupalat
  • Jarrulevyt

Näytämme, mitkä osat soveltuvat optimointiin ja miten toimenpiteet vaikuttavat jarrutustehoon.


Varoitus: Jos sinulla ei ole tarvittavia taitoja jarrujen muuntamiseen, ota yhteys erikoisliikkeeseen tai pyydä ammattiapua korjaamoltasi.


Jarrupalat sintratusta metallista

Jarrupalat sintratusta metallista

Vaihda jarrupalat

Jarrupalat koostuvat eri ainesosien seoksesta. Niin sanotuissa orgaanisissa jarrupaloissa nämä ovat pääasiassa hiiliyhdisteitä. Sintratut metalliset jarrupalat puolestaan sisältävät metalliosia, jotka on puristettu muotoonsa korkeassa paineessa eli sintrattu. Se, mitkä jarrupalat sopivat parhaiten mihinkin moottoripyörään, riippuu muun muassa jarrulevystä, mutta myös ABS:n virityksestä.

Yleisesti ottaen orgaaniset jarrupalat ovat hieman pehmeämpiä (ja halvempia), mikä vaikuttaa myönteisesti tasaiseen modulaatioon. Sintrattuja metallipehmusteita pidetään purevampina ja tehokkaampina, joten ne ovat oikea valinta urheilullisille myöhäisjarruttajille.

Koska jarrupalat ovat kuluvia osia ja ne on joka tapauksessa vaihdettava säännöllisesti, kannattaa ehdottomasti kokeilla eri pehmusteita. Mekaanikon vinkissämme Jarrupalat näytämme, miten voit vaihtaa jarrupalat itse.


Kelluva jarrulevy

Kelluva jarrulevy

Jarrulevyn vaihtaminen

Vaikka jarrulevyt valmistettiin aluksi lähes yksinomaan valuraudasta (harmaasta valuraudasta), valuteräksestä on nyt tullut valintamateriaali. Teräs ruostuu vähemmän, ja oikealla seoksella se tarjoaa yhtä hyvät kitka-arvot kuin harmaa valurauta. Materiaalilla ei siis enää ole merkitystä jarrutustehon optimoinnissa. Levyn muoto on tärkeämpi: Reiät ja urat lisäävät pinta-alaa (suhteessa levyn massaan). Näin kitkalämpö haihtuu nopeammin jarrutuksen aikana. Lisäksi reiät toimivat kuten renkaan kulutuspinta: Ne imevät sateessa vettä, joka muutoin heikentäisi jarrutustehoa huomattavasti.

Muuten "kelluvalla" jarrulevyllä ei ole mitään tekemistä veden kanssa. Termi viittaa levyn kiinnitykseen, joka sallii lievän sivuttaisvälyksen. Tällainen kiinnitys on pakollinen kiinteän jarrusatulan jarruissa, kun taas jäykät jarrulevyt kuuluvat kelluvan jarrusatulan jarruihin. Jarrulevyjen vaihtaminen on esitetty mekaanikon vinkissä Jarrulevyt .


Säädettävä jarruvipu

Säädettävä jarruvipu

Jarruvivun muuntaminen/säätäminen

Joillakin jarrutusongelmilla on hyvin yksinkertainen ergonominen syy: Jarruvipua, joka ei istu hyvin käteen, ei myöskään ole helppo säätää. Louis-lisävarusteohjelmasta löytyvät säädettävät jarru- (ja kytkin-) vivut tarjoavat tähän ratkaisun.

Jälkiasennettavia vipuja on saatavana normaalipituisina tai urheilullisen lyhyinä sekä portaattomasti säädettävinä. Joissakin malleissa on lisänivel, jotta vipu taittuu pois eikä katkea putoamistilanteessa. Muuntaminen on nopeaa ja helppoa myös vähemmän kokeneille mekaanikoille. Selitämme, miten tämä tehdään ruuvimeisselin kärjen CNC-kädensijan vivussa. Jarruvivut on testattava ja ne toimitetaan varaosatodistuksen tai ABE yhteydessä Mekaanikon vinkki HU-tarkastus ja EU-lainsäädäntö


Jalkajarruvivut voidaan säätää tässä

Jalkajarruvivut voidaan säätää tässä

Jalkajarruvivun säätäminen

Sama koskee myös jalkajarruvipua. Useimpien vipujen korkeutta voidaan säätää melko helposti niin, että ne eivät ole jalan tiellä, mutta niitä on helppo käyttää tarvittaessa. Tämä tapahtuu joko vivun akselin vaihteen tai jarrunivelen säädön kautta.

Jalkajarruvivut voidaan säätää tässä

Jalkajarruvivut voidaan säätää tässä


Radiaalipumppuihin siirtyminen

Radiaalipumppuihin siirtyminen

Jarrupumpun päivittäminen radiaalipumppuun

Aksiaaliset jarrupumput ovat vakiovarusteena monissa moottoripyörissä. Valmistajat käyttävät yleensä radiaalipumppuja kalliissa urheilupyörissä. Ja hyvästä syystä: pumpun suora kytkentä mahdollistaa jarruvoiman paljon herkemmän annostelun - valtava apu hankalissa jarrutustilanteissa (esim. märällä tai kaltevalla kelillä). Joidenkin vaihtopumppujen välityssuhdetta voidaan jopa muuttaa:

  • Suurempi halkaisija = pienempi vivun liikemäärä, nopeampi vaste
  • Pienempi halkaisija = enemmän vivun liikettä, hienompi annostelu

Stahlflex-jarruletku

Stahlflex-jarruletku

Vaihda jarruputket

Jarrunesteen säännöllisen vaihtamisen lisäksi kannattaa vaihtaa myös jarruputket, jotka ovat usein vakiovarusteena kumia. Ne menettävät lujuuttaan vuosien mittaan.

Tulos: Jarruvivun paine työntää jarruputkea erilleen, ei niinkään jarrupaloja levylle. Tämä vaikuttaa haitallisesti modulaatioon ja pahimmassa tapauksessa jarrutustehoon. Ratkaisu: Stahlflex-jarruletkut. Kuten nimestä voi päätellä, nämä kaapelit on päällystetty teräspunoksella. Tämä takaa määritellyn painepisteen ja paremman modulaation.

Kerromme kaiken, mitä sinun on tiedettävä Stahlflex-jarruletkujen vaihtamisesta mekaanikon vinkissämme Stahlflex-jarruletkut.


Jarrusylinterien voitelu

Jarrusylinterien voitelu

Puhdista jarru säännöllisesti

Jarrujärjestelmä puhdistetaan yleensä vain jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Jarrutustehon parantamiseksi tämä tulisi tehdä useammin.

Ilmassa ja tiellä oleva lika aiheuttaa jarrulevyjen päälle kerääntyvän rasvakerroksen. Rasvan ja pölyn poistamiseen voidaan käyttää jarrupuhdistusainetta. Myös jarrumännät on puhdistettava ja voideltava säännöllisesti. Jarrupölyllä on taipumus kerääntyä tänne. Jarrupaloja koskevassa mekaanikon vinkissämme kuvataan jarrujen puhdistusta tarkemmin.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar