Siirrä moottoripyöräsi talvisäilytykseen
Syksyllä monet moottoripyörät siirretään lepotilaan. Mutta älä vain työnnä sitä autotalliin. Pyörä tarvitsee ensin hieman huomiota. Täältä löydät kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää talvisäilytyksestä.
- Tämä auttaa moottoripyörääsi selviämään hyvin talven yli
- Moottoripyörän siirto talvisäilytykseen - näin se onnistuu
- 01 - Enemmän rengaspaineita tasaumia vastaan
- 02 - Vaihda öljy aina ENNEN talvea
- 03 - Puhdistus ja säilytys
- 04 - Korroosiosuojaus
- 05 - Suojaa polttoainejärjestelmä
- 06 - Tyhjennä kaasutin
- 07 - Akun irrottaminen ja huoltaminen
- 08 - Rengaspaineen keventäminen
- 09 - Moottoripyörän suojapeite
- Pitkän aikavälin käytöstäpoisto
- Suosituksemme
Tämä auttaa moottoripyörääsi selviämään hyvin talven yli
Kun päivät lyhenevät ja huonot säärintamat hallitsevat sääkarttaamme, on valitettavasti taas se aika: Syksy on täällä, ja monet moottoripyöräilijät lähettävät teräksisen ratsunsa talvisäilytykseen.
Jos suunnitelmissa on pidempi tauko, moottoripyörän rekisteristä poistaminen voi olla taloudellisesti kannattavaa. Jos sinulla on jo kausikilpi, sinun ei tarvitse käydä viranomaisten kautta. Muista kuitenkin, että ajoneuvon on aina oltava rekisteröity kuuden kuukauden ajan kerrallaan, jotta vakuutusyhtiö voi myöntää suuremman vahinkovapautusbonuksen.
Jos haluat lähestyä tulevaa kautta mielenrauhassa, kannattaa aikaistaa tulevia katsastus- ja katsastustapaamisia. Ajoneuvon mahdolliset korjaukset tai muutostyöt voidaan nyt myös tehdä helposti.
Jos pyörää ei enää siirretä, se on suositeltavaa "ajaa alas" kunnolla. Pelkkä "peittäminen ja unohtaminen puoleksi vuodeksi" johtaa yleensä ikäviin yllätyksiin keväällä: Korroosio-, akku-, kaasutin- ja muut seisontavauriot tai ongelmat ovat väistämättömiä.
Moottoripyörän siirto talvisäilytykseen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Varmista, että ilmanpaine on noin 0,5 bar yli tavoitearvon
01 - Enemmän rengaspaineita tasaumia vastaan
Aloita "talvikuuri" ajamalla huoltoasemalle ja täyttämällä tankki täyteen bensiiniä. Tämä estää metallisäiliötä ruostumasta, ellei siinä ole vesipisaroita. Vesi on bensiiniä raskaampaa ja laskeutuisi pohjalle. PROCYCLE Fuel System Cleaner esimerkiksi sitoo vettä säiliöön.
Aseta renkaisiin hieman korkeampi paine ilmanpainepumpulla: 0,5 bar yli valmistajan määrityksen on OK.

Vaihe 2: Öljynvaihto parasta ennen naftaliiniin laittamista
02 - Vaihda öljy aina ENNEN talvea
Kun palaat kotiin, käytä moottoria vielä lämpimänä öljynvaihtoon (katso mekaanikon vinkki Öljynvaihto). Vanha öljy sisältää aggressiivisia aineita, jotka kohdistuvat mäntään, juoksupintoihin ja laakereihin sen käyttöiän aikana. Moottoreissa, joissa on hydrauliset napaisimet (esim. Harley-Davidson), nämä voivat jumiutua. Vaihda öljynsuodatin aina samalla kertaa.

Vaihe 3: Puhdista perusteellisesti
03 - Puhdistus ja säilytys
Nyt on vuorossa pyörän tärkeä, perusteellinen puhdistus - kiinnitä erityistä huomiota syrjäisimpiin alueisiin (tankin alle, satulan alle, verhoiluun jne.). Voit lukea lisää aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Puhdistus.

Vaihe 4, kuva 1: Suojaa sääolosuhteilta
04 - Korroosiosuojaus
Seuraavaksi pyörä on käsiteltävä hyvin huolellisesti säilytyssuihkeilla. Suojaverhoilu, mukaan lukien tuulilasi, säiliö, sivukansi ja peräsin, hyötyvät maalatuille osille tarkoitetusta hyvästä kovan vahan säilytyssuihkeesta.
Moottori ja pakoputki (myös maalatut, koska vaha voi aiheuttaa värimuutoksia kuumenemisen vuoksi) ja koko alusta (erityisesti hitsaussaumat ja syrjäiset kohdat) suojataan korroosionestosuihkeella. Älä unohda iskunvaimentimien vaimennustankoja ja haarukan pystyputkia, sillä pienetkin ruostepaikat voivat aiheuttaa vuotoja.

Vaihe 4, kuva 2: Voimansiirtoketjun kunnossapito
Jos puhdistuksen aikana on tullut esiin ruostekohtia, hio ne huolellisesti ja maalaa ne sitten ruisku- tai pistemaalilla, jotta korroosion keskus ei pääse laajenemaan entisestään talven aikana. Levitä aina ensin ruostesuojamaali ja sitten pintamaali. Lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkissä Korroosion poistaminen.
Voitele nyt huolellisesti kaikki liikkuvat nivelet ja vivut. Korroosiosuojauksen täydentämiseksi lisää pieni lusikallinen moottoriöljyä jokaiseen sytytystulpan reikään klassisissa autoissa, jotta männänrenkaat eivät ruostu sylinteriin. Pakoputki kannattaa myös tukkia öljyisellä liinalla, jotta kosteus ei pääse tunkeutumaan.
Huomaa: Ajoneuvon on oltava täysin jäähtynyt.
Ketju saa tuoreen kerroksen ketjusuihketta sen jälkeen, kun se on puhdistettu liasta ja hankaavista kivistä erityisellä ketjunpuhdistusaineella. Suihkuta ketjusuihketta aina ketjun sisäpuolelle samalla, kun käännät (kuormittamatonta) takapyörää hitaasti käsin. Löydät lisää vinkkejä mekaanikon vinkistä Ketjunhoito.

Vaihe 5: Täytä polttoainejärjestelmän puhdistusaineella
05 - Suojaa polttoainejärjestelmä
Moottoripyörät, joissa on polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, suojataan sopivalla lisäaineella, esim. PROCYCLE Fuel System Cleaner, joka lisätään bensiiniin. Monet ajoneuvovalmistajat suosittelevat tätä käyttöohjeissa.
Lisäaineella on myös puhdistava vaikutus kaasutinmallien suuttimiin, kanaviin ja poranreikiin, se sitoo kondenssiveden säiliöön ja on siksi erittäin suositeltava.
Huomaa: Käynnistä moottori vielä kerran täytön jälkeen, jotta lisäaineella puhdistettu polttoaine pääsee järjestelmään.

Vaihe 6: Ammattilaiset tyhjentävät kaasuttimen - lisää hauskuutta keväällä!
06 - Tyhjennä kaasutin
Kaasuttimella varustetuissa moottoripyörissä kaasuttimen kellukekammiot tyhjennetään nyt. Jos et halua jättää moottoria käyntiin joksikin aikaa, ota pieni astia ja tyhjennä kellukekammiot mukana olevien tyhjennystulppien avulla.
Tämä on erittäin tärkeää, sillä bensiinin haihtuessa kaasuttimesta jää hartsimaisia jäämiä, jotka voivat keväällä aiheuttaa epätasaista moottorin käyntiä ja käynnistysvaikeuksia.
Bensiinin valuminen kaasuttimeen estetään siirtämällä bensiinihana asentoon "OFF". Jos hanassa ei ole tätä vaihtoehtoa, koska se on tyhjiöhana, se voi jäädä asentoon "ON". Älä koskaan aseta asentoon "PRI", bensiini käy jatkuvasti!

Vaihe 7, kuva 1: Tarkista akun happotaso
07 - Akun irrottaminen ja huoltaminen
Myös akusta on pidettävä huolta. Tämä tarkoittaa yleensä akun irrottamista ja happotason tarkistamista tavallisissa lyijyakuissa. Tarvittaessa täytä vettä demineralisoidulla vedellä (ei koskaan hapolla) enimmäismäärään asti.

Vaihe 7, kuva 2: Poistettu akku automaattisella laturilla
Akku säilyy parhaiten talven yli pakkasettomassa tilassa, joka on kytketty automaattiseen laturiin, joka takaa alhaisen ja säännöllisen latauksen. Voit lukea lisää aiheesta sulfatointi ja akut kohdasta mekaanikon vinkki Akku.

Vaihe 8: Pysyvästi ylösnostaminen keventää renkaita
08 - Rengaspaineen keventäminen
Lopuksi moottoripyörä nostetaan ylös niin, että molemmat pyörät irtoavat. Jos pääseisontatuki on käytettävissä, tue moottoripyörän runko lisäksi etupuolelta puupalikoilla tai tiilillä (suojaa runko naarmuilta liinalla). Jos sinulla ei ole pääseisontatukea, suosittelemme asennustukea. Jos pyöriä ei voi keventää, riittää myös, että niitä käännetään muutaman viikon välein hieman pidemmälle, jotta seisomisesta ei muodostu painepisteitä. Lisää tästä aiheesta löydät mekaanikon vinkistä Nostimet perustiedot.

Vaihe 9, kuva 1: Tämä pitää koneen puhtaana ja pölyttömänä
09 - Moottoripyörän suojapeite
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä moottoripyörä on pakattava hyvin: Jos pyörä talvehtii sisätiloissa lämpimässä huoneessa, käytä ilmaa läpäisevää suojapeitettä, joka suojaa hyvin pölyltä ja estää myös lemmikkieläinten pääsyn sisälle.
Jos pyörän on talvehdittava ulkona, suojapeite on pakollinen. Sen on oltava hengittävä tai siinä on oltava sopivan kokoiset tuuletusaukot. Suojapeite ei saa olla sellaisten osien päällä, jotka ovat vielä märkiä hoitotuotteen jäämistä tai ruiskutusöljystä - epäsuotuisissa tapauksissa voi tapahtua kemiallinen reaktio, joka aiheuttaa suojapeitteen tarttumisen moottoripyörään.

Vaihe 9, kuva 2: Tämä on sopiva suojapeite julkiselle pysäköintialueelle
Jos pysäköit moottoripyöräsi tienvarteen talveksi, sinun on käytettävä ikkunalla varustettua suojapeitettä Tämä miellyttää myös lainvalvojia.
Jos valmistelet moottoripyöräsi tulevaa kautta varten tällä tavoin, voit itse asiassa odottaa koko pimeän kauden ajan ihmisten sanovan: "Voitko työntää minua?" tai "Hienoa, nyt voin purkaa koko kaasuttimen"
.
Erityinen korroosiosuojapeite on erityisen hyödyllinen pidemmän käyttöiän kannalta
Pitkän aikavälin käytöstäpoisto
Jos pyörää säilytetään pidemmän aikaa, käytetään VCI-korroosionestokorroosiota estävää kokoontaitettavaa autotallia. Sisällä oleva erityinen VCI-aktiivinen ainesosa estää korroosiota metallisilla öljypinnoilla jopa kahden vuoden ajan, minkä jälkeen vain pieni purkki, jossa on niin sanottu emitteri, on asetettava täysin lukittavaan taitettavaan autotalliin, jotta "korroosiorauha" jatkuisi jälleen jopa kaksi vuotta. Jos haluat helpottaa omatuntoasi täysin, voit ripustaa ilmankuivaimen esimerkiksi kuljettajan istuimelle.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.