Moottoripyörän kevättarkastus
Pyörän saaminen käyntiin keväällä ei vaadi suuria ponnisteluja, jos se on lähetetty syksyllä horrokseen akku irrotettuna, tankki ääriään myöten täynnä ja kaasuttimet tyhjennettyinä.
- Tarkistuslista kauden alkua varten - näin se toimii
- 01 - Puhdista moottoripyörä
- 02 - Elvytys laturilla
- 03 - Tarkista valo
- 04 - Mittaa kulutuspinnan syvyys
- 05 - Jarrunesteen vaihtaminen
- 06 - Tarkista haarukan öljytiivisterenkaat
- 07 - Tarkista sytytystulpat
- 08 - Poista talven lika
- 09 - Poista ruoste
- 10 - Öljynvaihto
- 11 - Puhdista voimansiirtoketju
- 12 - Tarkista hihnan kireys
- 13 - Tarkista kardaaniöljyn taso
- 14 - Kiristä pakoputkisto
- 15 - Tarkasta etuhaarukka ja taka-iskunvaimennin
- 16 - Tarkista kaasu- ja kytkinvaijerin välys
- 17 - Tarkista ruuvit
- 18 - Onko jäähdytysnestesäiliössä riittävästi nestettä?
- 19 - Tutki mahdolliset vuodot
- 20 - Voitele lukot lukitussylinterisuihkulla
- 21 - Säädä rengaspaine
- 22 - Hartsin poistaminen kaasuttimen suuttimista
- 23 - Koeajo
- Suosituksemme
Suorita kevättarkastus
Pystyitkö viime syksynä investoimaan hieman aikaa pyörääsi ja lähettämään sen horrokseen akku irrotettuna, tankki ääriään myöten täynnä ja kaasuttimet tyhjennettyinä? Sitten sinulla ei ole suuria vaikeuksia saada "vauvasi" näyttämään hyvältä ja toimimaan taas keväällä.
Tarkistuslista kauden alkua varten - näin se toimii

Vaihe 1: Puhdista moottoripyörä
01 - Puhdista moottoripyörä
Jos pakoputki ja moottorilohko on säilötty talven ajaksi hienolla öljyllä, pyyhi se huolellisesti pois ja poista tarvittaessa öljyinen rätti äänenvaimentimista. Jos moottoripyörä on suojattu säilöntäaineella, on erittäin tärkeää puhdistaa jarrulevyt perusteellisesti jarrupuhdistusaineella. Jalkatukien ja käsivipujen on myös oltava voiteluvapaita.

Vaihe 2: Elvytys laturilla
02 - Elvytys laturilla
Akku, joka on (toivottavasti) viettänyt talven kellarissa, voidaan nyt irrottaa laturista. Kun olet asentanut akun, kiinnitä ensin positiivinen kaapeli ja sitten negatiivinen kaapeli. Levitä sitten napoihin naparasvaa. Ilmanpoistoletkua ei saa taittaa asennuksen aikana (huoltovapaiden akkujen osalta tämä ei ole tarpeen).
Jos akku on "unohtunut" ajoneuvoon, se on irrotettava (irrota ensin miinuskaapeli), jotta se voidaan elvyttää laturilla.
Tarkista vakiohappoakkujen täyttötaso ja täytä se demineralisoidulla vedellä; huoltovapaiden akkujen kohdalla tämä ei ole tietenkään tarpeen. Löydät lisätietoja paristoja koskevasta mekaanikon vinkistämme.
Jos akku ei enää pidä riittävää varausta, koska se on tyhjentynyt syvälle talvikuukausien aikana ja kennot ovat sen seurauksena enemmän tai vähemmän sulfatoituneet, on valitettavasti aika ostaa uusi ...

Vaihe 3: Ajovalo on vain yksi monista tarkastuspisteistä
03 - Tarkista valo
Äänitorven ja valojen on toimittava (lähivalot, kaukovalot, jarruvalot, takavalot, rekisterikilven valo, merkkivalot, vilkut).

Vaihe 4, kuva 1: Mittaa kulutuspinnan syvyys
04 - Mittaa kulutuspinnan syvyys
Renkaat eivät saa olla vanhentuneet, hauraat tai epätasaisesti/kulmikkaasti kuluneet. Tarkista renkaan kulutuspinta kulutuspinnan syvyysmittarilla. 1,6 mm on absoluuttinen kulumisraja. Jotta ajaminen olisi turvallista myös sateella, uusi "sukka" olisi kuitenkin suunniteltava 2 mm:n kulutuspinnan syvyydestä alkaen.

Vaihe 4, kuva 2: Valmistuspäivämäärä (kv/vuosi) tässä: 20. Kalenteriviikko 2017
Tuotantopäivämäärä voidaan tarkistaa renkaasta. Jos siinä lukee esimerkiksi 2017, se on valmistettu 20. kalenteriviikolla vuonna 2017.

Vaihe 5: Jos näyttää samealta, on korkea aika vaihtaa
05 - Jarrunesteen vaihtaminen
Jarruneste olisi vaihdettava kahden vuoden välein, sillä se imee aikaa myöten vettä jopa tiiviissä järjestelmässä, eikä se enää takaa turvallista jarrupainepistettä. Lisää tietoa jarrunesteistä löydät mekaanikon vinkistä Jarrunesteen perusteet.
Myös jarrupalojen pitäisi olla kauden alkaessa reilusti kulumisrajansa yläpuolella. Löydät lisätietoja Jarrupäällysteitä koskevasta mekaanikon vinkistämme.

Vaihe 6: Onko haarukka edelleen öljytiivis?
06 - Tarkista haarukan öljytiivisterenkaat
Haarukan öljytiivisterenkaat on tarkistettava sen varmistamiseksi, että ne ovat edelleen tiiviit. Jos öljyä vuotaa, tiivisterenkaat on vaihdettava. Haarukkaöljy vaihdetaan samalla. Kauden alku on hyvä aika tähän.
Muuten noudatetaan ajoneuvon valmistajan vaihtovälejä (katso mekaanikon vinkki Haarukan tiivisterenkaat)
.
Vaihe 7: Sytytystulpan pitäisi näyttää peuranruskealta ja kuivalta
07 - Tarkista sytytystulpat
Sytytystulpat on vaihdettava noin 10 tkm:n välein, paperiset ilmansuodattimet noin 10 - 18 tkm:n välein (katso ajoneuvon valmistajan huolto-ohjeet). Myös sytytystulpat vanhenevat, ja niistä voi tulla vikojen lähde - ennaltaehkäisevä vaihto suojaa rikkoutumisilta.

Vaihe 8: Poista lika
08 - Poista talven lika
Tarkista nyt uudelleen, onko moottoripyörään kertynyt talven aikana sinne sun tänne "roskia", jotka on syytä poistaa perusteellisesti. Jos se on unohtunut ennen talvilepoa, voitele vivut ja kaikki nivelet huolellisesti.

Vaihe 9: Poista ruoste ja "kukkivat" kohdat
09 - Poista ruoste
Ruostepesät poistetaan hiekkapaperilla tai lankaharjalla, pohjamaalataan ruostesuojamaalilla ja maalataan ajoneuvon väriseksi esimerkiksi pistemäisellä tai ruiskumaalilla. Kromiosien ruoste poistetaan kromikiillotusaineella, paljaan alumiinin "kukkivat kohdat" AluMagicilla.

Vaihe 10: Tuore öljy moottoriin
10 - Öljynvaihto
Jos öljyä ja suodatinta ei ole vaihdettu syksyllä, sitä ei todellakaan kannata enää lykätä (katso mekaanikon vinkki Öljynvaihto). Ja aina uudelleen: Tarkista öljytaso.

Vaihe 11: Puhdista, voitele ja tarvittaessa kiristä voimansiirtoketju
11 - Puhdista voimansiirtoketju
Voimansiirtoketju on puhdistettava, suihkutettava ja tarkistettava, että se on kireällä. Kiristä ketju tarvittaessa uudelleen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Voit lukea lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkistä Perustiedot.

Vaihe 12: Tarkista hihnan kireys
12 - Tarkista hihnan kireys
Varmista hihnavetoisten moottoripyörien osalta, että hihna on puhdas ja että hihnaan ei ole kertynyt hiekkaa tai pieniä kiviä. Se voidaan puhdistaa pehmeällä harjalla. Hihnan kireys on tarkistettava valmistajan ohjeiden mukaisesti ja säädettävä tarvittaessa.

Vaihe 13: Tarkista kardaaniöljyn taso
13 - Tarkista kardaaniöljyn taso
Tarkista öljytaso kardaaniajoneuvoissa. Täydennä tarvittaessa sopivalla kardaaniöljyllä.

Vaihe 14: Kiristä pakoputkisto
14 - Kiristä pakoputkisto
Pakoputkiston ja sen liitäntöjen on oltava tiukkoja ja tiiviitä. Vuodot voivat vahingoittaa katalysaattoria ja äänenvaimenninta.

Vaihe 15: Tarkasta etuhaarukka ja taka-iskunvaimennin
15 - Tarkasta etuhaarukka ja taka-iskunvaimennin
Tarkista, että etuhaarukka ja taka-iskunvaimennin puristuvat ja kelautuvat hyvin ja että ne myös vaimentavat eivätkä pomppaa. Tarkista myös, onko jossakin rasvakerros, joka viittaa vuotoon.

Vaihe 16: Tarkista kaasu- ja kytkinvaijerin välys
16 - Tarkista kaasu- ja kytkinvaijerin välys
Voit tarkistaa kaasu- ja kytkinvaijereiden välyksen siirtämällä ohjaustankoa hitaasti vasemmalle ja oikealle. Kaasukahvassa ja kytkinvivussa on oltava välys kaikissa ohjaustangon asennoissa.

Vaihe 17: Tarkista ruuvit
17 - Tarkista ruuvit
Kaikkien kiinnitysruuvien kireys voidaan tarkistaa ja tarvittaessa kiristää määritettyyn momenttiin. Voit lukea lisää aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Ruuvien perustiedot.

Vaihe 18: Onko jäähdytysnestesäiliössä riittävästi nestettä?
18 - Onko jäähdytysnestesäiliössä riittävästi nestettä?
Vesijäähdytyksellä varustetuissa moottoripyörissä paisuntasäiliön nestetaso on tarkistettava. Tarkista myös, vuotaako jäähdytysnestettä letkuista tai jäähdyttimestä.

Vaihe 19: Tarkista mahdolliset vuodot
19 - Tutki mahdolliset vuodot
Polttoainesäiliössä, bensiinihanassa ja polttoaineletkuissa sekä kaasuttimessa ja ruiskutusjärjestelmässä ei saa olla vuotoja.

Vaihe 20: Voitele lukot lukitussylinterisuihkeella
20 - Voitele lukot lukitussylinterisuihkulla
Kaikkien lukituslaitteiden, kuten sytytys-, säiliö-, ohjaus- ja istuinpenkkien lukituksen sekä kaikkien irrallisten lisävarustelukkojen toimivuus on tarkistettava. Lukkosylinterisuihketta käytetään lukkojen voiteluun ja niiden toimintaan.

Vaihe 21: Säädä rengaspaine
21 - Säädä rengaspaine
Tarkista renkaiden ilmanpaine ja säädä se valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Vaihe 22: Poista hartsi kaasuttimen suuttimista
22 - Hartsin poistaminen kaasuttimen suuttimista
Jos uimurin kammioita ei ole tyhjennetty ennen talvea, kaasuttimen suuttimet voivat olla enemmän tai vähemmän hartsilla tukkeutuneita. Tämän poistamiseksi bensiiniin voidaan lisätä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta (esim. PROCYCLE-polttoainejärjestelmän puhdistusainetta) . Valitettavasti itsepäisissä tapauksissa ainoa vaihtoehto on purkaa kaasutin ja puhdistaa se perusteellisesti kaasuttimen puhdistusaineella, jos pyörä ei jatkuvasti käynnisty tai se käy itsepäisesti epäkierroksilla (katso mekaanikon vinkki Kaasutin).

Vaihe 23: Koeajo
23 - Koeajo
Nyt voit aloittaa turvallisesti uuden moottoripyöräkauden. Jos moottoripyörä ei käynnisty heti, imukanavaan voidaan suihkuttaa hieman PROCYCLE-käynnistysapusuihketta (katso mekaanikon vinkki Käynnistysapu). Näin saat syttyvämmän seoksen.
Ja muista: Talvitauon jälkeen refleksisi on ensin totutettava uudelleen moottoripyörällä ajamiseen - ota aluksi hieman rennommin, aja varovaisesti, turvallisuus edellä!
Ensimmäisellä ajokerralla on parasta antaa moottorille hieman pidempi lämpenemisvaihe (15-20 km), sillä moottoriin on muodostunut kondenssivettä pitkän seisonta-ajan jälkeen, ja sen on ensin haihtuttava
.Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.